Jozas Girnius
Lietuvio tapatybė
2 dalis
2007.11.21
Juozas
Girnius. Lietuviškojo charakterio problema. „METAI“, 1991 m. lapkritis,
p.157-158;
Pagal
filosofą Juozą Girnių – pateikiama teksto santrauka
Ypatingas
lietuvio didingumas
Kaip tasai aukščiau aprašytasis
lietuvio humanizmas pasireiškia
istoriškai, kokią kolektyvinę tautos laikyseną jis
suformuoja? – Būtent lietuvio dvasioje glūdįs žmoniškumas
mūsų tautos istorijoje objektyvuojasi idealistiniu
principingumu, - atsako J.Girnius. Visa mūsų istorija pažymėta
didvyrinio didingumo ženklu. Šitai liudija visi mūsų
istorijos puslapiai: tiek senoji kunigaikščių istorija, tiek vėlesnių
metų sukilėlių, knygnešių, savanorių, suvalkiečių
ūkininkų, pagaliau rezistencinių partizanų žygiai; tiek
tos kovos, kurias didingai laimėjome, tiek tos, kurias tragiškai
pralaimėjome. „Niekada nestokojome herojinės drąsos mūsų
laisvę ir teises ginti visu mirties nebijančiu didvyriškumu.
Mylime savo laisvę, bet kaip tik dėl
to gerbiame ir kitų laisvę. Imperialistinis noras svetimiems viešpatauti
mums svetimas. Tiesa, buvome kunigaikštiniu laikmečiu sukūrę
didžiulę imperiją. Tačiau anoje didžiojoje nuo jūros
iki jūros valstybėje vyravo tolerantiška
politika, - ypačiai nuostabi anais viduramžių fanatizmo amžiais,
- kurią lietuviai vedė užimamuose kraštuose. Nesistengė
lietuviai užimtųjų pavergti, bet lygiai ir patys, vėliau
svetimųjų užimti, nesileido pavergiami. Lietuvis ir išoriškai
pavergtas savo viduje išlieka laisvas žmogus.
Esame didvyriška tauta ne militaristiniu jėgos
kultu, o tik mokėjimu didvyriškai kovoti. Nemylime karo, bet prireikus
mokame kovoje mirti didvyriais, nes žinome, kad yra dalykų,
vertingesnių ir už pačią gyvybę, - laisvė ir tiesa.
Žmoniškumas
– lietuvio didvyriškumo versmė
Mes
gerbiame karyje ne ginklą, o žmogų – kovojantį žmogų,
kuris savo žmogiškąjį vertingumą gina net pačia
gyvybės kaina. Didvyriška mūsų istorija, ir tačiau
drauge lygiai skaudžiai tragiška. Reta kuri tauta ėjo savo
istorijoje tokį kančių kelią kaip mes. Po trumpo kunigaikštinio
kovų dėl laisvės meto patekome į ilgus priespaudos šimtmečius.
Tiek dažnai ir tiek gausiai gėrė Lietuvos žemė savo gynėjų
kraujo upelius, ir tačiau, atrodo, šitas kraujas tekėjo veltui.
Amžinosios Lietuvos vardan kovėsi 19-20-jų metų savanoriai,
- ne tam, kad vos po 20 metų aziatinis siaubas vėl siaubtų mūsų
šalį. Amžinosios Lietuvos vardan krito 41-ųjų metų
birželio mėnesio aktyvistai, - ne tam, kad jų gyvybių
aukomis atstatytasai Lietuvos suverenumas vėl būtų užgniaužtas
vos po pusantro mėnesio. Amžinosios Lietuvos vardan buvo kankiniškai
mirštama koncentracijos stovyklose, - ne tam, kad Lietuvos skausmo šauksmas
būtų negirdomis sutinkamas, garsiai deklaruojant tautų laisvę.
Kodėl mūsų istorija tokia skaudžiai
tragiška, nepaisant viso mūsų didvyriškumo? Nerasčiau
į šį klausimą kito atsakymo, kaip šį: mūsų
istorija yra tragiška kaip tik dėl mūsų didvyriškumo.
Ne „nepaisant“, bet „kaip tik dėl“,
suprantama, ne ta prasme, kad tarsi būtume turėję laimingesnę
istoriją, jei būtume buvę mažiau didvyriški. Nėra
abejonės: jei būtume stokoje didvyrinės dvasios, ne tik nebūtume
turėję laimingesnės istorijos, bet ir iš viso neturėtume
istorijos, - būtume jau seniai slavų ar germanų nebeatpažįstamai
susiurbti. Jei nebūtume dėl lietuviškos maldaknygės ėję
Sibiro kelią, jei nebūtume plikomis krūtinėmis gynę Kražiuose
teisę į tėvų religiją, jei 1905 m. revoliucijos nebūtume
pavertę tautiniu sąjūdžiu, jei 1920 metais nebūtume
savanoriais beviltiškai gynęsi nuo priešų visais frontais, -
būtų didelis klausimas, keliuose dar mūsų rusentų
Lietuvos gyvybė.
Todėl mūsų istorija yra tragiška
ne nepaisant, bet kaip tik dėl mūsų didvyriškumo. Tai, ką
laikome teisinga, giname atviroje kovoje, nors galbūt oportunistiniu
lankstumu ir būtų galima tikėtis išvengti vienos ar kitos
aukos. Nemokame būti „realistiški“.
Neraudonėjome ir nerudėjome, kaip „realistiškesnieji“ kraštai.
Nemokėjome lenkti galvos prieš neteisybę. Mūsų galvos
per daug tiesiai iškilusios, kad pajėgtume pagal kiekvieną vėją
siūbuoti. Mūsų širdys per daug jautrios neteisybei, kad galėtume,
užmerkę akis ir užkimšę ausis, neteisybę toleruoti.
Mūsų krūtinės buvo atviros visiems okupantų kirčiams.
Ar nesame šalia lenkų vienintelė nacių okupuota tauta, iš
kurios nė (!) rudasis teroras neišspaudė nė vieno SS legiono
? !
Lietuviškasai
kietumas – ne aklas užsispyrimas, o idealistinis principingumas. Tas
liečia ir politikos sferą. Čia pagal Niccolo Macchiavellį
yra du kovos būdai – būti liūtu
arba lape. Jei esi pakankamai stiprus, būki liūtu, vadinasi,
atvirai naudokis jėga. Jei esi silpnas, griebkis lapės suktumo,
naudokis klasta.
Mūsų žmoniškam charakteriui
neįmanoma būti nei vienu, nei antru – nei liūtu, nei lape.
Negalime būti liūtais ne vien dėl to, kad nesame didelė
tauta, bet visų pirma dėl to, kad, vertindami savo laisvę,
negalime nevertinti ir kitų laisvės. Tą „neliūtiškumą“
liudija mūsų valstybės vykdyta mažumų politika. Nė
vienai mažumai (nors kai kurių jų lojalumas mums buvo labai
problematiškas) nepaneigėme teisės laisvai gyventi savitą
gyvenimą. Ypatingai mūsų politinį tolerantiškumą
liudija mūsų santykiai su žydų mažuma. Nors šitos
mažumos vienašališkas įsiviešpatavimas praktinėse
ūkinio gyvenimo srityse (prekyboje ir pramonėje) ir būtų galėjęs
būti antisemitizmo pagrindu, tačiau net ir pačiu antisemitinės
aistros kaimyniniame reiche siautėjimo metu antisemitizmas nerado Lietuvoje
jokio ryškesnio atgarsio. Žydų mažuma gyveno laisvai. Tiesa,
pirmosios okupacijos metu daugelis šios mažumos žmonių neišlaikė
lojalumo lietuvių tautai egzamino, tapo okupanto pagalbininkais lietuvių
tautai niokoti. Tačiau kada po metų antrasis okupantas pradėjo nežmonišką
terorą prieš žydus, lietuvių tauta tai sutiko giliu pasibaisėjimo
jausmu, nes, mūsų supratimu, kas nežmoniška, yra nežmoniška,
ar tai liestų savąjį, svetimąjį ar pagaliau priešą.
Negalime būti nei lapėmis. Ne dėl
to, kad stokotume psichologinio žmonių ir jų silpnybių pažinimo,
kaip, pavyzdžiui, jo stokoja prūsinis vokietis, - nors paprastai ir
geras karys, bet niekada geras diplomatas. Diplomatijai reikalingo psichologinio
subtilumo bei blaivaus sprendimo lietuviui netrūksta. Ir senieji mūsų
kunigaikščiai savo uždavinį sukurti nepriklausomą
valstybę labiau pasiekė sumanumu, negu pliku ginklu.
Mūsų diplomatijai būdingas ne
naudos tepaisąs klastingumas, o principingas tiesumas. Prisiminkime mūsų
laikyseną Vilniaus bylos atveju. Panašiai principingu tiesumu
vadovavomės ir savo santykiuose su Vokietija, ir būtent su vokiečių
mažuma Klaipėdos krašte. Buvome jai laidavę pilną kultūrinę
autonomiją. Bet kada ši mažuma, nacinių agentų kurstoma,
pradėjo teroristinę veiklą, išdrįsome suorganizuoti
pirmąjį „Niurnbergą“ – 120 nacinių teroristų bylą
tuo metu, 1934 metais, kai visi kiti dar daugiau mažiau vedė
diplomatinį flirtą su Hitleriu. Nacinių veiklos metodų viešumon
iškėlimas mums kainavo labai daug: reichas paskelbė ūkinį
boikotą, skaudžiai atsiliepusį mūsų ūkiui, ypačiai
anuo tarptautinės ekonominės krizė metu.
Dar ryškiau mūsų laikysena
pasireiškė okupaciniais metais. Pakaktų šituo požiūriu
palyginti mus su šiauriniu kaimynu. Kai papūtė raudonasis vėjas,
jis nuraudo, - daug labiau už mus nuraudo. Kai atsigręžė
rudasis vėjas, jis nurudo – daug labiau nurudo negu mes. Neabejotina, kad
buvo patogu nurausti, o vėliau nurusti: kai mūsų aukštosios
mokyklos buvo uždarytos ir didelis inteligentijos procentas išsiųstas
į koncentracijos stovyklas, kaimynuose buvo galima ir toliau normalus
darbas tęsti, tegu, tiesa, ir nelengvomis sąlygomis. (Nenorime šituo
visos tautos įžeisti. Tenorime atvirai pasakyti, kad latvių
oportunistinė tendencija stipresnė negu mūsų. Tą pripažįsta
ir patys latviai, šaipydamiesi iš mūsų „romantiškumo“
ir didžiuodamiesi savo „realizmu“)
Vadinasi, Macchiavellio patarimas būti liūtu
arba lape lietuvio sielon nesminga, neranda lietuvyje atgarsio. Nenorime
niekur savęs zoologinti, nes norime visur, net politikoje, išlikti
žmoniški.
Mūsų charakterio silpnybė
ir stiprybė
Pasaulio istorija nėra pasaulio teismas,
arba, kitais žodžiais tariant, pasaulio istorija nėra teisinga.
Ir vis dėlto tenka kovoti, nors negali būti tikras, kad kovą laimėsi!
Tenka kovoti, nes jeigu ir kovodamas nežinai, ar laimėsi, tai kovos
atsisakęs esi tikras, kad sunyksi. Mažosios
tautos gali gyventi tik idealistiniu kovos, tegu ir tragiškos, nusiteikimu.
Čia, mažųjų
tautų likime, ryškiausiai ir atsiskleidžia idealizmo santykio su
gyvenimu paradoksas. Iš vienos pusės, idealizmas atrodo negyvenimiškas,
nes atsisakąs naudotis realistiniais sėkmės receptais. Iš
antros pusės, idealizmas pasirodo pati gyvenimo – žmogaus vardo
verto gyvenimo! –sąlyga, nes atsisakyti kovos vien dėl to, kad ji
atrodo beviltiška (maža turinti šansų laimėti), iš
tiesų reiškia sunaikinti bet kokią viltį. Štai kodėl,
nors idealizmas gyvenimiškumo atžvilgiu ir atrodo esąs mažiau,
tačiau iš tiesų yra daugiau negu realizmas. Idealizmas yra
daugiau negu realizmas, nes ateitis yra daugiau negu dabartis. Nes kas tenori
dabartį išsaugoti, patsai praranda ateitį.
Dar kartą pažvelkime į mūsų
istoriją. Drįsome rizikuoti idealizmu ir kovoti, net jei dažnai
kova atrodė ir beviltiškai utopiška, todėl ir esame gyvi,
nors ir kruvinai sužalotu kūnu. Esame gyvi tik mūsų
humanistiniame charakteryje glūdėjusia idealistinio nusiteikimo jėga!
Prisiimame visą savo istoriją, nes tik vergai savo dalią
laiko ne savo pačių istorija, o svetimu likimu. O laisvai tautai
istorija yra ne svetimas likimas, o sava istorija. Esame didingos istorijos tauta ne tik laimėjimais, bet ir pralaimėjimais,
- ne tik Žalgiriu, bet ir Kražiais! Ir jeigu ką galima
laikyti mūsų istorijai svetimu, tai ne „beprasmiškos“ kovos
epizodus, o tiktai tuos momentus, kada ir mes labiau vadovavomės „realistine
išmintimi“ negu kovos, nors ir beviltiškos, būtinybe.Gėdijuosi
mūsų istorijoje tiktai 1940 m. birželio 15 d.
Rūpintojėlis
ir Vytis – du lietuvio dvasios bruožai
Lietuvis, Dobilo žodžiais, savyje
lygiai slepia ir artoją ir didvyrį.
Iš paviršiaus lietuvis – pilkas artojas, tačiau savo giliąja
dvasios gelme – tikras didvyris. Jei imtume atskirą lietuvį
kasdieniniuose santykiuose, jis toks paprastas, kad bet kokia kalba apie jo
didvyriškumą atrodo tik savimeiliškas savęs išgarbinimas.
Taip gali atrodyti ne tik svetimiesiems, bet ir mums patiems. Kas tačiau
slypi po artojiškai paprastu lietuvio paviršiumi, sušvinta tik
bandymo valandą. Ir tik tada praregime, kokio lietuvio esama, - didvyriškos
ryžties ir mirties nebijančios drąsos žmogaus. Štai kodėl,
kada nori suprasti lietuvį, turi jį imti ne tik paskirai ir ne tik
dabarties gyvenimo pilkumoje, bet ir visoje lietuvių tautos istorijos
perspektyvoje.
Šita prasme į abejonę, ar manasai
lietuvio charakterio vaizdas nėra perdaug suidealintas, atsakyčiau:
Tiesa, kad atskirai gyvenimo kasdienybėje
paimtas lietuvis yra artojiškai paprastas. Bet ar visomis lemtingomis
bandymo valandomis neįvykdavo lietuvių tautoje tarsi stebuklas, ramius
ir taikius artojus pakeisdamas ryžtingais ir kietais kovotojais? Šitas
stebuklas ir yra liudijimas, kad artojinis lietuvio paprastumas tėra išorinis
kevalas, slepiąs didvyrinę valią ir širdį. Ta tauta,
kuri turi didvyriškai didingą istoriją, ir pati yra ne kitokia.
Tautos istorija – patsai pirmasai ir patikimasai tautos charakterio
liudininkas.
Gerbti save, bet nebūti apie save pačius
per geros nuomonės – tai taip lietuviška! Lietuvio savigarba
nepereina į saviginą. Ir visai nuosekliai. Savimi gali būti
patenkintas tik tas, kam pakanka būti
pagirtam. O tas, kuris iš tiesų save gerbia, savaimingai žino,
kad idealas visada labiau tik siekiamas, negu jau turimas. Manyti, kad jau esi
arti idealo, kartu reiškia būti toli nuo jo.
Mano pateiktasis lietuvio vaizdas gali
pasirodyti dvilypis. Gali atrodyti, kad vienaip lietuvį vaizdavau, kada jį
ėmiau kaip atskirą žmogų, ir kitaip, kada į jį
žiūrėjau visos tautos istorinės laikysenos atžvilgiu.
Pirmuoju atveju lietuvis atsiskleidė kaip draugiškai atviras, bičiuliškai
vaišingas, geraširdiškai paslaugu, gerbiąs save, bet tuščiai
nesipučiąs prieš kitus, savyje išdidus, bet visada drauge
kuklus, paprastas, šiltas žmogus. Antruoju atveju lietuvis atsiskleidė
kaip kietai ryžtingas, nepalaužiamai atkaklus, svetimas
oportunistiniam lankstumui, principų žmogus, didvyrinės dvasios
kovotojas. Vienas ir antras lietuvio vaizdai, iš šalies žiūrint,
gali pasirodyti tiek skirtingi, lyg jie būtų ne to paties vieno, o
dviejų skirtingų žmonių atvaizdai.
Tačiau klaidinga manyti, kad didvyriškumas
būtinai turįs būti iškilmingai patetiškas. Tai specifiškai
vokiškas,didvyriškumo supratimas. Jo prasme lietuvis yra iš tiesų
per paprastas savintis didvyrinės prigimties žmogaus vardą. Bet nėra
pagrindo iškilmingąjį didvyriškumą laikyti apskritai
kiekvieno didvyriškumo norma. Yra lygiai galimas ir paprastas didvyriškumas.
O artojiškos tautos, kokia mes esame, didvyriškumas kitoks ir negali būti.
Tai, jog esame žmoniškai paprasti, nepaneigia, kad galime būti
didvyriškai principingi. Žmoniškumas ir didvyriškumas vienas
antro neišskiria. Nėra didvyriškumui priešingas žmoniškumas,
nes kaip tik didvyriškumas, atpalaiduotas nuo žmoniškumo, išsigimsta
į SS-inį satanizmą. Lygiai nėra didvyriškumui priešingas nė
paprastumas, nes kaip tik iškilmingasai didvyriškumas gresia išvirsti
į tuščią didvyriškumo vaidybą. Užuot prieštaravęs,
mūsasai žmoniškumas yra pati mūsų didvyriškumo
versmė. Panašiai ir mūsasai paprastumas ne neigia, o kaip tiktai
liudija mūsų didvyriškumo tikrumą: visa, kas tikra, turi
likti intymiai paslėpta, negali būti vieša. Mūsasai
žmoniškumas gaivina mūsų didvyriškumą, ir mūsasai
paprastumas saugo jį nuo viešumos. Paprastas, net šiurkščiai
paprastas lietuvis savo išore, bet žmoniškai šiltas ir
drauge didvyriškai kietas savo vidumi. Ir šita išorė ne prieštarauja
jo vidui, o kaip tik tarsi kitokia ir negali būti. Yra būtent žmogui
įgimta ne tik blogo gėdytis, bet ir gero – tuo atveju, kai gresia
pavijus būti kito dėl to giriamam. Toks iškyla lietuvio vaizdas.
Paskutiniu liudijimu, patvirtinančiu šito
vaizdo autentiškumą, ateina pačios tautos apie save liudijimas.
Turiu omenyje tą nesąmoningą savo pačios analizę, kurią
tauta vykdo savo kuriamais mitiniais simboliais. Jais tauta pati išreiškia
savo dvasinį veidą – pati pasisako, kas ji yra. Ir būtent dviem
pagrindiniais simboliais liudija lietuvių tauta savo dvasinį charakterį
– Rūpintojėliu ir Vytimi. Rūpintojėlis
– lietuvio dvasios žmoniškumo simbolis. Vytis – lietuvio dvasios
didvyriškumo simbolis. Pirmuoju kalba lietuvio žmoniška
širdis, antruoju – lietuvio ryžtinga
valia. Rūpintojėliu lietuvis išreiškia savo skausmą,
kad tiek maža širdies pasaulyje. Vytimi – savo ryžtingą
viltį ir tikėjimą žmogumi. Ir kaip šiedu simboliai
vienas antrą papildo! Nebūtų vieno, kaip prarastų savo tikrąją
prasmę ir antrasai! Nebūtų Vyties, tasai pats Rūpintojėlis
atrodytų tiks užuitas – tiktai vergiškos dvasios išraiška,
tik vergo beviltiško skausmo skundas. Nebūtų Rūpintojėlio,
tasai pats Vytis atrodytų toks brutalus – tiktai barbariškos dvasios
kalba, tik plikos jėgos kulto ženklas. Kaip vienas antrą sužmonina!
Vytis suteikia Rūpintojėlio bruožams žmogiškos kančios
– kovos kančios, o ne tik pasyvaus vergiško skausmo prasmę. O Rūpintojėlis
savo ruožtu Vyčio bruožus nušviečia žmoniška
šiluma, iš pliko ginklo valdytojo padaro jį tiesos ir laisvės
riteriu – žmoniškumo riteriu. Abiem kalba lietuvio dvasia – ir Rūpinto-jėliu,
ir Vytimi. Abu jie drauge – šventieji lietuvio dvasios ženklai.
Šita prasme savo pateiktąjį
lietuvio vaizdą ir laikau ne idealiniu lietuvio pirmavaizdžiu, o realia
lietuviškumo esme, esančia gyva istoriniame lietuvyje. Išskleidėme
lietuvį tokį, koks jis nušvinta istorinėje perspektyvoje.
Bet tai dar nereiškia, kad ta esmė būtų jau savaime duotas dalykas. Duota tėra biopsi-chinė prigimtis, o dvasinis charakteris visada lieka labiau užduotas, negu paprastai duotas. Tik kraują paprastai iš tėvų paveldime, o tėvų dvasią kiekviena karta privalo savo asmeniška kova išlaikyti. Ir šita prasme tautos dvasinis charakteris kiekvienai dabarties kartai yra realus tik kaip siektina norma, o ne kaip saugiai turimas faktas. Tautos dvasinis charakteris yra mus įpareigojanti tėvų testamentinė valia.Dabartinės kasdienybės tvanke iškeldamas taurųjį mūsų tėvų charakterį aš klausiu: ar tėvų dvasia dar tebėra mumyse gyva?
*
* *
Prierašas.
J Girniaus straipsnyje lietuvis atrodo gerokai idealizuotas (straipsnis rašytas
1947 m., kai atsirado grėsmė lietuvių tautai išnykti, o
autorius siekė užfiksuoti ateičiai išnykstančios tautos
bruožus). Kita vertus, žinome, kaip sociologas Max Weber pritaikė
„idealių tipų“ modelį visuomenių analizei („Protestantiška
etika“), ir tas metodas pasirodė vaisingas.
Šiuo (ginčytinu) straipsniu norėtume pradėti skaitytojų ginčą apie lietuvio charakterį. Gal verta būtų organizuoti ir mokinių (lietuvių mokyklos) rašinius šia tema?
© Redaktorius Antanas Jonkus.
©
Tinklapius sudarė
Vytautas Tutinas. |