Antanas Jonkus
SŪNAUS PALAIDŪNO SUGRĮŽIMAS
1. Sugrįžimas į Bažnyčią
Kalbant
apie mano sugrįžimą į Bažnyčią tenka iškart
kalbėti apie du asmenis, nes mano bažnytiniai reikalai buvo susiję
su analogiška Kęstučio Janulaičio problema. Be to, Kęstutis
atsivertė žymiai anksčiau už mane, buvo mano lyg ir
pirmtakas.
Kiek
galėjau spręsti iš paties Kęstučio pasisakymų, jis
nuo paauglystės laikų nebuvo religingas. Pasityčiodavo iš
„davatkiškų“ auklės ar namų darbininkės įpročių.
Ir studentavimo laikais apie tikėjimą nebuvo kalbama.
Apie 1973 m. (o gal ir anksčiau) jau žinojau,
kad Kęstutis yra tikintis. Aš buvau
dar toli nuo Bažnyčios. Klausinėjamas kaip jis atsivertė, Kęstutis
aiškino, kad tai įvyko kažkaip staiga: „Tarsi angelas ranką
man uždėjo ant galvos“. Gi aš, prisimenu, apie 1974-75 m., būdamas
Žemaitijoje, nusipirkau šventoriuje paprastą grandinėlę
su kryžiuku ir užsidėjau ant kaklo, bet religiniu atžvilgiu
brendau labai pamažu ir, prisimindamas Kęstučio žodžius,
apgailestaudavau, kad man niekas neuždeda rankos ant galvos. Lankydavausi
retkarčiais (didžiųjų švenčių proga) šv.Liudviko
bažnyčioje Maskvoje. Tais laikais (1964 m. ir vėliau) ten tarnavo
kun. Stanislovas Mažeika.
Kęstutis man pasakodavo apie t.Stanislovą
(Dobrovolskį). Matydavau jo bute pora gražių „Stanislovo
stiliaus“ kryžių saulučių. Visa tai mane kažkaip
nepastebimai veikė. Bičiulis mane įkalbėjo nuvažiuoti
pas t.Stanislovą, kuris tada tarnavo Paberžėje. Įsiminė
taip pat vėlesni Kęstučio pasakojimai apie t.Ričardą (Mikutavičių)
ir jo važinėjimus į Tytuvėnus. Pažinojo jis
asmeniškai ir arkivyskupą Tadeušą Kondrusevičių, turėjo lietuvišką maldaknygę su jo
autografu.
Abiem mums su Kęstučiu teko
pažinti t.Aleksandrą Menį. Bet kartu nesame pas jį (jo bažnyčioje)
buvę. Mano bažnytinius reikalus išsprendė būtent t.
Aleksandras, ir ilgą laiką aš lankiau jo parapiją vietovėje
Novaja Derevnia ir kitas pravoslavų šventyklas. Vėliau mane su
Olia ir sutuokė pravoslavų šventikas t.Vladimiras Pskovo
priemiestyje Liubiatovo. Gi Kęstutis, atrodo, retai tesilankė ortodoksų
bažnyčiose, bet pastoviai bendravo su t.Aleksandro broliu Michailu,
tos parapijos tikinčiaisiais.
2.
Evangelizacijos grupės
Taigi
mūsų abiejų sukrikščionėjime svarbų vaidmenį
atliko t.Aleksandro Menio asmenybė. Apie 1980 metus su t. Aleksandro M.
palaiminimu Maskvoje veikė keletas katekizacijos grupių, veikiančių
pagal prancūzų autoriaus Jaques Loew
metodą – (žr. toliau). Kęstutis buvo vienos iš tų
grupių vadovų. Aš kaip pradedantysis dalyvavau kitoje grupėje,
kuriai vadovavo Leonidas Vasilenko. Rinkdavomės kieno nors bute kas antrą
savaitę, kalbėdavome maldą „Tėve mūsų“, 50-ją atgailos psalmę, ištrauką iš Šventojo
rašto, kurią tarpusavyje aiškindavomės. Paskui išsakydavome
maldas prašymus: kieno nors šeimoje nesutarimai, kas nors serga, kam
reikės laikyti egzaminą. Už juos ir meldėmės. Po to
kartu gerdavome arbatą.
Kęstučio
grupelėje irgi vyko aktyvi veikla. Tais metais plačiai buvo kalbama
apie Medžugorjės (Kroatija) stebuklą, t.y. apie Švč.M.Marijos
apsireiškimą keletui vaikų. Kęstutis pirmas gaudavo iš
kažkur informaciją (straipsnius, nuotraukas), ją pateikdavo man
su žmona, kitiems pažįstamiems. Vieną kartą, pamenu, važiavome
kažkur į tolimą miesto galą, kur Kęstutis su specialiu
aparatu demonstravo filmuką apie Medžugorjės įvykius. Taip
jis apšvietė gan platų Maskvos visuomenės ratą.
Su jo grupės nariais aš
susitikdavau tik per katalikų šventes, į kurias ateidavo
t.Aleksandras (Borisovas), mokslininkas Julius Šreideris, Povilas Menis ir
kiti. Kartu pasimelsti su Kęstučiu tekdavo ir susitikus mūsų
namuose. Dažniausiai skaitydavome rožinį.
Vienu metu Kęstutis ėmė raginti
kalbėti Rožinį lotyniškai ir pagal brolių domininkonų
stilių. Jo esmė tokia: kiekvienoje paslaptyje kalbant Ave
Marija po žodžio Jesus iterpti
atitinkamą frazę – Qui
resurrexit a mortuis; qui in coelum ascendit; qui Spiritum Sanctum misit;
ir
taip toliau. Šitaip meldžiantis buvo žadama priimti, berods,
į terciarijų bendruomenę bei suteikti teisę nešioti
švarko atlape tam tikros formos kryželį. Vėliau aš mačiau
mūsų bičiulio Vadimo atlape būtent tokį kryželį.
Pats neieškojau galimybės įstoti į tą bendruomenę
ir minėto kryželio neįsigijau. Bet aš iki šiolei
mintimis kalbu rožinį būtent ta maniera, važiuodamas
ar eidamas pėsčias, kai norisi prasmingiau praleisti kelionės
laiką. Tas domininkonų stilius padeda išvengti meldimosi
monotonijos.
3. Naujos evangelizacijos esmė
Prancūzų
kunigas Jacques Loew pasiūlo naują misijos sampratą: orientacija
ne į pamokslavimą masėse, kurio pasėkoje atsiverčia nežymus
klausytojų skaičius ir kurie vėliau lieka vien pasyviais parapijų
neofitais, o į tarnavimą pirminėse bažnytinėse
bendrijose, jis siūlo suburti mažas grupes parapijos viduje; joms
vadovauja gerai pasiruošę pasauliečiai.
Pats Kristus, - teigia t. Jacques, - nevengė
pamokslauti minioje, bet nešti pasauliui Gerąją Naujieną Jis
patikėjo 72 mokiniams, o iš pastarųjų atrinko 12
asmenų branduolį – ypatingą apaštalinę bendriją.
Mokinys (pr.
disciple) – esminis žodis t.Jacques mokyme. Tas žodis
Evangelijoje pavartotas 250 kartų. Mokinys
evangeline prasme tai ne moksleivis.
Moksleivis (ecolier) – tai tas,
kuris „kala į savo galvą
žinias (informaciją)“. Gi mokinys
yra asmeniškai susijęs su Mokytoju, jis iš Mokytojo išgirstą
žodį „dedasi į širdį“ ir visa savo esybe realizuoja
jį savo gyvenime.
Naujos katekizacijos būtinybę t.
Jacques aiškino šitaip. Šiais laikais tikintieji, Bažnyčios
žmonės, pašauktieji būti „žemės druska“, užsikrėtė
visuotiniu abejingumu ir gyvena „kaip visi“.
Dievas jų gyvenime jeigu ir figūruoja, tai tik ritualų
lygyje. Toks pusiau tikintis neprisiima jokių įsipareigojimų
Dievo atžvilgiu, o aplinkiniai, ne Bažnyčios žmonės,
puikiai tai mato. Dievo buvimas pasaulyje yra
blokuojamas, nes tie pusiau tikintys nenori būti Jo valios
vykdytojai. Dabartiniame pasaulyje, kur apie Dievą neprisimenama ir beveik
nekalbama, panašus pusiau-tikėjimas
yra ne geresnis nei atviras ateizmas.
Iš čia seka būtinas tikinčiųjų
atsinaujinimas, nauja katekizacija. Kaip galima padaryti
šiandien? – Gi atkuriant bažnytinio-parapijinio gyvenimo
bendruomeninius pagrindus, suburiant Bažnyčioje mažų bendrijų
mikrostruktūrą, kur kiekvienas pas Kristų atėjęs žmogus
rastų Dvasios brolių ir seserų. Kur bendrijos atmosferoje
kiekvienas pasiektų krikščionišką brandumą ir taptų
Kristaus mokiniu.
Naujos evangelizacijos esmę prancūzų
kunigas pademonstravo savo gyvenimu. Jis 12 metų dirbo ir gyveno su uosto
krovikais. Jis panoro priklausyti dokeriams visu gyvenimo būdu, dalyvauti jų
kasdieniniame triūse ir varguose, dalintis „bendru likimu“ su žmonėmis,
kuriems neši Evangeliją. „Bendras likimas“ reiškia būti
kartu laimingiems arba būti kartu nelaimingiems. „Bendras likimas“
atsiranda, kai žmones jungia viena ir ta pati gyvenimo patirtis, kada jie
kartu patiria gyvenimo išbandymus, kada turi bendrus tikslus. Tai ne
mimikrija, ne išorinis bendruomeniškumas, bet sąmoningas įsipareigojimas
vienas kito atžvilgiu, Dievo atžvilgiu.
Įgijęs tokią misionieriaus darbo
patirtį t.Jacques įsteigia Tikėjimo Mokyklą Friburge (Šveicarija).
Savo turtingą subrendusią patirtį jis pasiūlė ir
Rusijos tikintiesiems. Jis ne kartą atvažinėjo į Maskvą
70-jų pabaigoje – 80-jų pradžioje, privačiuose butuose vedė
Tikėjimo Mokyklos seminarus, susitikinėjo su katalikais, pravoslavais
ir protestantais. Kai jo atvažiavimams buvo uždarytas kelias,
t.Aleksandro (Menio) parapijiečiai naudojosi t.Jacques knygomis. Tarp jų
– 1978 m. išleista „Vous serez Mes disciples“ (rus.vertimas „Bud‘te
Moimi učenikami“ – Būkite Mano mokiniai, 2003).
Toje knygoje yra Leonido Vasilenko (vadovavusio mano katekizacijos grupei) gražus įvadas.
© Redaktorius Antanas Jonkus.
©
Tinklapius sudarė
Vytautas Tutinas. |