|
Josefas Ratzingeris Europos siela (straipsnis sutrumpintas) Europoje
esama keisto ateities nenoro. Aiškiausiai tą rodo tai, kad vaikai
laikomi grėsme dabarčiai; jie dažnai išgyvenami ne kaip
viltis, bet kaip dabarties apribojimas. Kaip tik šią savo didžiausios
sėkmės valandą Europa atrodo tapusi viduje tuščia,
tarsi paralyžiuota gyvybei pavojingos kraujotakos krizės, reikalinga
transplantų. Šį atraminių sielos jėgų vidinį
nykimą atitinka tai, kad ir etniniu matmeniu Europa atrodo pasukusi
atsisveikinimo keliu. Galimai
Europos ateičiai nusakyti egzistuoja dvi priešingos diagnozės.
Oswaldas Spengleris tarėsi galįs konstatuoti, jog didžiosioms
kultūroms būdingas gamtos dėsnių valdomas vyksmas: kokia
nors kultūra atsiranda, rutuliojasi, klesti, nuvargsta, sensta ir
galiausiai nunyksta. Spengleris manė, jog Vakarai jau pasiekę vėlyvąją
fazę ir artėja mirties link. Vakarai, savaime suprantama, gali
perteikti savo dovanas kylančiai naujai kultūrai. Tačiau Vakarų,
kaip subjekto, gyvenimo laikas didžiąja dalimi jau praeityje. Ši
biologistiškai paženklinta tezė laikotarpiu tarp dviejų
pasaulinių karų rado aistringų priešininkų pirmiausia
katalikiškoje erdvėje; įspūdingai jai priešpriešiais
stojo Arnoldas Toynbee, tiesa, postulatais, apie kuriuos šiandien retai kas
užsimena. Toynbee skiria, viena vertus, materialinę-techninę pažangą
ir, kita vertus, tikrąją pažangą, kurią jis apibrėžia
kaip sudvasinimą. Jis pripažįsta, kad Vakarai – „vakarietiškasis
pasaulis” – yra atsidūręs krizėje, kurios priežastis yra
atsimetimas nuo religijos nupuolant į technikos, nacijos ir militarizmo
kultą. Krizė
jam galiausiai yra sekuliarizmas. Žinant krizės priežastį,
galima nurodyti ir gydymo būdą: būtina atgaivinti religinį
momentą, apimantį, jo akimis, visų kultūrų religinį
paveldą, tačiau pirmiausia „tai, kas likę iš Vakarų
krikščionybės”. Biologistiniam požiūriui čia
priešpriešinamas voliuntaristinis. Jei
ši tezė teisinga, ar įstengtume atgaivinti religinį momentą,
sukurdami likutinės krikščionybės ir žmonijos religinio
paveldo sintezę?
< ... > Tikroji
katastrofa yra sielų nuniokojimas Komunistinės
sistemos žlugo, pirmiausia dėl savo klaidingo ekonominio dogmatizmo.
Tačiau labai noriai išleidžiama iš akių, kad jas pražudė
gilesnės priežastys: panieka žmogui, moralės pajungimas
sistemos poreikiams ir jos ateities pažadai. Tikroji
katastrofa – ne ekonominė; tikroji katastrofa – tai sielų
nuniokojimas, moralinės sąmonės sugriovimas. Esminė
Europos ir pasaulio problema, mano akimis, būtent ta, kad ekonominio žlugimo
niekas neginčija, ir todėl buvusieji komunistai nedelsdami virto
ūkio liberalais. Tuo tarpu moralinė ir religinė problematika,
kuri iš tikrųjų buvo svarbiausia, yra beveik visiškai išstumta.
Šiuo požiūriu marksizmo palikta problematika tebeegzistuoja ir
šiandien: tai žmogaus pirmapradžių tikrybių apie Dievą,
save patį ir visatą irimas. Tačiau
moralinių vertybių, kuriomis niekada negalima disponuoti, suvokimo
nykimas gali sukelti europietiškosios sąmonės savigriovą,
kurios mes – nepriklausomai nuo špengleriškosios žlugimo
vizijos – neturime išleisti iš akių kaip realaus pavojaus. Tad
mums iškilęs klausimas: kas toliau? Ar milžiniškose mūsų
laikų pervartose esti ateitį turinti Europos tapatybė, kuriai iš
vidaus galėtume pritarti? Europos
vienijimosi tėvams – Adenaueriui, Schumannui, de Garsperi – buvo aišku,
kad toks pagrindas yra ir kad jį sudaro mūsų per krikščionybę
atsiradusio žemyno krikščioniškasis paveldas. Jiems
buvo aišku, jog sugriovimai, kuriuos mums prieš akis pateikė nacių
ir Stalino diktatūros, rėmėsi būtent šio pagrindo
atmetimu – įžūliu pasipūtimu, kai, užuot paklusus Kūrėjui,
reiškiama pretenzija savo jėgomis sukurti geresnį žmogų
ir blogąjį Kūrėjo pasaulį pertvarkyti į gerąjį,
kuris kiltų iš savosios ideologijos dogmatizmo. Jiems
buvo aišku, kad šios diktatūros, pagimdžiusios visiškai
naują blogio kokybę, rėmėsi troškimu panaikinti Europą
ir kad vėl būtina grįžti prie to, kas šį žemyną,
nepaisant visų kančių bei paklydimų, padarė kilnų. Naujo
atsigręžimo į didžiąsias krikščioniškojo
paveldo konstantas pradinis entuziazmas greitai išsisklaidė, ir Europa
tada vienijosi prieš akis turėdama beveik vien ekonominius aspektus ir
menkai kreipdama dėmesį į dvasinius tokios bendrijos pagrindus. Pastaraisiais
metais vėl imta labiau suvokti, kad Europos valstybių ekonominei
bendrijai reikalingas ir bendrų vertybių pagrindas: prievartos
plitimas, bėgimas į narkotikų prieglobstį, korupcijos didėjimas
leidžia mums gyvai pajusti, kad vertybių nuosmukis turi materialinių
padarinių ir kad būtina pasukti priešinga kryptimi. Žmogaus
orumo besąlygiškumas ir žmogaus teisės kaip vertybė Būsimoji
Europa ir jos Konstitucija neturi stokoti trijų esminių dalykų.
Pirmasis yra besąlygiškumas, kuriuo turi reikštis žmogaus
orumas bei žmogaus teisės kaip vertybės, pirmesnės už
bet kurią valstybinę teisinę steigtį. Günteris Hirschas
pagrįstai pabrėžė, jog šios pagrindinės teisės
nėra nei sukuriamos įstatymų leidėjo, nei suteikiamos piliečiams,
„bet veikiau egzistuoja savateisiškai, turi būti įstatymo leidėjo
visada gerbiamos ir jam yra duotos kaip viršesnės vertybės”. Šis
už bet kurį politinį veikimą bei sprendimą pirmesnis
žmogaus orumo galiojimas galiausiai kreipia į Kūrėją:
tik jis gali steigti teises, kurios remiasi žmogaus esme ir kuriomis niekam
nevalia disponuoti. Šiuo požiūriu čia esmingai užkoduotas
ypatingas krikščioniškojo paveldo galiojimas. Tai, kad yra
vertybių, kuriomis niekam nevalia manipuliuoti, yra tikrasis mūsų
laisvės ir žmogaus didybės laidas; tikėjimas čia
įžiūri Kūrėjo ir žmogui jo dovanoto panašumo
į Dievą slėpinį. Taip ši norma apsaugo esminį
Europos krikščioniškosios tapatybės elementą ir
netikintiesiems suprantama formuluote. Šiandien
vargiai kas nors tiesiai neigs žmogaus orumo ir pagrindinių žmogaus
teisių pirmumą visų politinių sprendimų atžvilgiu;
dar nenutolo nacizmo ir jo rasinės doktrinos siaubai. Tačiau konkrečioje
vadinamosios medicininės pažangos srityje esama labai realių grėsmių:
kad ir ką turėtume prieš akis, klonavimą, žmogaus
embrionų kaupimą tyrimams ir organų transplantacijai ar visą
genetinio manipuliavimo sritį – visiems akivaizdus čia gresiantis
tylus žmogaus orumo alinimas. Stengiantis pateisinti tai, kas
nepateisintina, nuolat nurodinėjami „geri tikslai”. Prie
to vis labiau prisideda prekyba žmonėmis, naujos vergystės formos,
žmogaus organų, skirtų transplantacijai, verslas. Antra,
Europos tapatybei esmingai svarbios santuoka ir šeima. Monogaminė
santuoka kaip pamatinis vyro ir moters santykio pavidalas ir sykiu kaip
valstybinės bendrijos ląstelė susiformavo remiantis bibliniu tikėjimu.
Ji suteikė Europai, tiek Vakarų, tiek Rytų, ypatingą veidą
ir ypatingą žmogiškumą taip pat ir kaip tik todėl, kad
jos nubrėžta ištikimybės ir atsižadėjimo forma turėdavo
būti vis iš naujo skausmingai iškovojama. Europa
nebebūtų Europa, jei šita jos socialinės struktūros
pagrindinė ląstelė išnyktų ar esmingai pakistų.
<
... >
Trečias
dalykas yra religijos sritis: visoms kultūroms esminga yra gerbti tai, kas
šventa kitam; pagarba šventybei apskritai, Dievui, pagarba, kurios
labai galima tikėtis ir iš to, kuris pats nepasirengęs tikėti
Dievą. Kur
ši pagarba pakertama, visuomenė praranda tai, kas esminga. Ačiū
Dievui, kad baudžiami tie, kurie pašiepia Izraelio tikėjimą,
jo Dievo sampratą, jo didžiąsias asmenybes. Baudžiami ir tie,
kurie žemina Koraną ir pagrindinius islamo įsitikinimus. Tačiau
prakalbus apie Kristų ir krikščionių šventybę,
nuomonės laisvė ima atrodyti didžiausias gėris, kurio
apribojimas reikštų grėsmę tolerancijai bei laisvei ar net jų
griovimą. Bet laivės nuomonę riboja tai, kad ji neturi griauti
kito garbės ir orumo; ji nėra laisvė meluoti ar griauti žmogaus
teises. Čia
Vakarams būdinga keista ir kaip patologinė įvardytina savęs
neapykanta – Vakarams, kurie pagirtinai supratingumo dvasia mėgina
atsiverti svetimoms vertybėms, tačiau nemėgsta pačių
savęs, savo istorijoje regi tik tai, kas žiauru ir destruktyvu, bet
nebeįstengia suvokti to, kas didu ir dora.
Pagarbiai
žvelgti į kito šventybę Europai,
jei ji nori išlikti, būtina iš naujo – žinoma, kritiškai
ir nuolankiai – priimti save pačią. Daugiakultūriškumas,
kurio vis aistringiau reikalaujama, kartais būna pirmiausia atsisakymas to,
kas sava, bėgimas nuo to, kas sava. Tačiau daugiakultūriškumas
negali egzistuoti be bendrų konstantų, be savų gairių. Ir
jis tikrai negali egzistuoti be pagarbos šventybei. Jis reikalauja
pagarbiai žvelgti į kito šventybę, tačiau taip galime
elgtis tik tada, kai mums patiems nesvetima šventybė – Dievas. Žinoma,
galime ir turime mokytis iš kitų šventybės, tačiau kaip
tik kitų atžvilgiu ir kitų labui mūsų pareiga yra
patiems puoselėti savo pagarbą šventybei ir mums apsireiškusio
Dievo veidą – Dievo, svetingai priimančio vargšus ir
silpnuosius, našles ir našlaičius, ateivius; Dievo, kuris yra
toks žmogiškas, kad pats tapo žmogumi, kenčiančiu
žmogumi, kuris drauge su mumis kentėdamas suteikia kančiai kilnumą
ir viltį. Jei
to nedarysime, paneigsime Europos tapatybę – ir atsakysime kitiems
tarnystę, kurios jie reikalauja. Absoliutus
profaniškumas, išsiplėtojęs Vakaruose, pasaulio kultūroms
iš pagrindų svetimas. Jos įsitikinusios, jog pasaulis be Dievo
ateities neturi. Todėl būtent daugiakultūriškumas kviečia
mus pas save pačius. Europa turėtų visiškai sąmoningai
vėl imti ieškoti savo sielos. Toynbee
sakė, kad visuomenės likimas visada priklauso nuo kūrybingų
mažumų. Tikintys krikščionys turėtų suvokti save
kaip tokią kūrybingą mažumą. Jie turėtų
prisidėti, kad Europa iš naujo susigrąžintų tai, kas iš
jos paveldo geriausia, ir taip pasitarnautų visai žmonijai. (Šis
straipsnis buvo paskelbtas laikraščio „Süddeutsche Zeitung”
2005 m. balandžio 13 d. numeryje.) „Bažnyčios
žinios“. 2005 gegužės 11, Nr. 9
|
©
Redaktorius
Antanas Jonkus. ©
Tinklapius sudarė Vytautas Tutinas. |