Atgal
Algirdas Patackas
Didžioji Lietuva
(Lietuvos vardo tūkstantmečiui skiriama)
Prieš daug
tūkstantmečių, atsitraukus ledynams, didžioji Europos
lyguma apaugo pirmykšte giria . Pietuose ji ribojosi su stepe,
šiaurėje jos ribos buvo iki ten, kur dar augo taurieji
plačialapiai medžiai – ąžuolai, uosiai, liepos...(jos
likučius dar galima išvysti Gudijos ir Lenkijos pasienyje – tai
senovinė Belovežo giria, niekada nekirsta).
Anoji giria ir
yra baltų (dabartinių lietuvių ir latvių)
protėvynė. Tai patvirtina tiek archeologija, tiek antropologija, o
ypač hidronimika. O juk vandenų –upelių, ežerų,
pelkynų – vardai yra patys archajiškiausi, nekintantys
tūkstančius metų. Tautos gali jau nebūti, o vandenų
vardai tebeliudija juos pakrikštijusių, juos įvardijusių
prigimtinį poetinį talentą...
Šis
baltiškosios oikumenos ovalas iš vakarų į rytus
tęsėsi beveik 2000 km., nuo Elbės vakaruose iki Volgos ir Okos
santakos rytuose, o jo viduryje telkšojo didžiulis ežeras,
minimas dar Herodoto raštuose (dabar virtęs Pripetės
pelkėmis ), iš kurio į visas puses tekėjo penkios upės
– Nemunas su Nerimi, Dauguva, Dniepras ir Volga. Šitoji sengirių
šalis ilgus amžius buvo istorijos nuošalėje – tautos
kraustėsi tai ten, tai atgal, kariavo tarpusavy, vis labiau įsukdamos
istorijos smagratį, o čia, slaptingoje girių prietemoje,
romuvų šalyje, tvyrojo ramybė...
Tačiau
šitoji ramybė negalėjo amžinai tverti. Ir į
šią pirmykščio girių rojaus šalį
įsiveržė istorijos sūkiai. Pašonėje atsiranda
germanų, o vėliau slavų gentys. Slavai veržiasi Dniepru
aukštyn, perkirsdami baltų ovalą į dvi dalis. Rytiniai
baltai išnyksta visai, tiktai Ipatijaus metraštis dar mini Pamaskvėje
gyvenusius goliadj, galindus (galinius, pakraštinius mūsų
gentainius). Vakariniai gi tirpsta lyg ledo lytis slavų jūroje, kol
belieka mažas plotelis prie Baltijos jūros, septintoji dalis anosios,
buvusios būtovės...
Šis
mįslingas tirpsmas, kurio giliąsias priežastis atsisako
atskleisti mūsų pasąmonė, nebuvo vien rezignacija. Bandyta
buvo ir priešintis – tą liudija degėsių ir pelenų
sluoksniai ant piliakalnių, kovų žymės, senovės
kronikos ir legendos. Tačiau viena yra tikra – gal seniausia ir
sėsliausia Europos tauta, kuri gyvena ten, kur gimė – ar daugelis
Europos tautų galėtų šitaip pasakyti - atsiduria ant
išnykimo ribos...
Ir tada
įvyksta pirmasis iš trijų stebuklų lietuvių tautos
istorijoje – sutveriama valstybė, tautos būties tvirtovė. Nuo
tada tauta jau turi namus – pilis, jau nėra benamė, istorijos
vėtrų išguita iš gimtųjų girių.
Valstybės provaizdį jau galima įžiūrėti ir
Kvedlinburgo analuose paminėtoje Litua.
Anot naujausių įžvalgų, ten minima Litua nėra kraštas, nėra geografinė sąvoka,
bet proto-valstybės, pirmykštės valstybės pavadinimas,
kurį jau krikščioniškoje erdvėje įtvirtino
karalius Mindaugas.
Už
šitai buvo brangiai sumokėta – pietuose, nelygioje kovoje,
užpulti iš trijų pusių, krito jotvingiai, karingiausioji
gentis, baltų samurajai.
...įkirsk kaip kardą / į
kirsną žemę /į seirą dangų /į pelkių
neviltį /jotvingio tūžmastį /
/- kad tu paspringtum /kad tu, gude, nesulauktum /manęs parklumpant...
Vakaruose
kryžiuočių buvo nukariauti prūsai, šiaurėje-
kalavijuočių pavergti latviai. Tačiau branduolys – Lietuva –
šių aukų dėka laimėjo krauju aplaistyto istorinio
laiko kvantą, lemtingą mirksnį...BUVO SUKURTA LIETUVOS
VALSTYBĖ.
Šios
valstybės dar laukė daugybė išbandymų, potvynių
ir atoslūgių. Tačiau ji išliko, ir ne tik išliko –
LIETUVA laimėjo ilgiausiai Europos istorijoje trukusį karą –
daugiau kaip du šimtus metų, nuo Durbės iki Pabaisko
mūšio, trukusias grumtynes su grėsmingaisiais crusaders, Kryžiuočių
ordinu. Šis karas, sakoma, iš Lietuvos pusės pareikalavo
milijono vyrų gyvybių – o juk tada
gyventa daug rečiau. Iš tų laikų yra išlikę
Ragainės pilies griuvėsiai – niaurūs, randuoti, tarsi
didžiulio žvėries iškramsnoti mūrai - dabar
stūkso dešiniajame Nemuno krante, amžiams prarastoje
prūsų žemėje lyg nebylus agresijos prieš niekuo
dėtą tautą paminklas.
Kodėl
pralaimėjo Ordinas – karių vienuolių valstybė, tobulai
suorganizuota militarinė struktūra, kur viskas buvo skirta para bellum, karui? Pralaimėjo,
nepaisant visos Europos riterių paramos, pralaimėjo pagoniškai,
barbariškai anų laikų terminais valstybei. Atsakymas slypi
labiau teologijoje nei militarikoje. Paradoksalu, bet, taikant A.J.Toynbee metodiką,
šiuo Lietuvos valstybės time of
troubles laikotarpiu barbarų rolėje buvo kryžiuočiai.
< ... >
Lietuviškosios
istorinės geopolitikos lemtinga duotybė yra jos buvimas tarp
Rytų ir Vakarų. Dėl stačiakaktiškos pagoniškosios
priešpriešos – o gal dėl dieviškosios logikos,
slypinčios plenitude temporis sąvokoje – lietuvių
tautos krikštas sutrinka. Lietuva lieka beveik vienintele pagonių
valstybe krikščioniškų valstybių apsupty. Jos
valdovams tenka kariauti vienu metu tiek su Vakarais, tiek su Rytais. Kaip sekėsi
karaliaus Mindaugo sukurtai Lietuvai paskirstyti jėgas?
Logiška
geopolitinio dualizmo pasekmė buvo didžiųjų
kunigaikščių Kęstučio ir Algirdo diarchija
(Kęstutis kariavo Vakaruose, Algirdo įtakos zona buvo Rytai) – retas
reiškinys turbūt ne tik Europos istorijoje.
Įsidėmėtina, kad šis dualizmas paliko įspaudą ir
šių valdovų hipostazėse – Kęstutis, kaip teigia kiek
mitologizuoti šaltiniai, iš riterystės kodekso perėmė
paprotį perspėti priešą prieš jį užpuolant,
priesaikos ritualą (rūgoki norus, nenokigus panan – senovinės
karių priesaikos fragmento rekonstrukcija: apytikriai „smerk norus, kurie
netenkina valdovo“).
Algirdo
įvaizdyje yra rytietiškų bruožų –tai
proortodoksinė orientacija, tačiau tuo pat metu ir (gal menama)
netolerancija, pasireiškusi jo aplinkos įvykdytu keleto
lietuvių, perėjusių į stačiatikybę, nužudymu
(vėliau paskelbtų šventaisiais); prašmatnios
laidotuvės ir kita rodo galėjus jame būti rytietiškojo
despotizmo...
Iš kur
šitiek gyvybinės energijos tautai, ką tik
išsigelbėjusiai iš pavojaus pačiai jos egzistencijai? Levas
Gumiliovas, rusų mąstytojas, į istoriosofiją
įvedė pasionariškumo terminą – kai etnosas, atlaikęs
likiminį išbandymą, įgauna pažadintos gyvybinės
energijos perteklių, kuris dažniausiai išsilieja ekspansija. <
... >
LDK ekspansija
į rytus, link Pontus Euxinus,
Juodosios jūros ir buvo lietuviškoji, baltiškoji rekonkvista –
grįžimas į savo žemes, natūralus kaip gyvūno
instinktas. Juk, anot V. Toporov’o, „situaciją, kai Maskvos mieste buvo
kalbama slaviškai, o jos apylinkėse – baltiškai, nuo
„litovščinos“, t. y. D.K. Algirdo antpuolių (XIII a.) teskiria
šimtmetis“. Energija, pažadinta likiminio iššūkio, jos
perviršis išsiliejo į pusiau instinktyvų „žygį
į Rytus“.
Šis time of heroes laikotarpis
reiškė Lietuvai labai daug, ir ne vien todėl, kad LDK tapo viena
didžiausių Europos valstybių – nuo Baltijos iki Juodosios
jūros. Deja, tik pagal plotą. Turėdama išskirtinę
geopolitinę potenciją, LDK realios europinės politikos
plotmėj beveik neegzistavo - tol, kol Europos paribiuos, kur baigiasi
miškai bei civilizacija ir banguoja žalsvai ruda stepės
jūra – kol ten nesušmėžavo raitelių ant
žemaūgių žirgų, aukštomis kailinėmis
kepurėmis ir lenktais kardais jojos...Tartares,
totoriai!
Štai tada ir
Europa atrado Lietuvą – kai Europos miestai puolė statytis sienas,
kol nevėlu, kol totoriaus strėlė nenutraukė bokšto
trimitininko heinalo giesmės, kaip tai įvyko Krokuvoje. Ši
pagoniška valstybė, kurios valdas dar neseniai seni žemėlapiai
įvardindavo kaip nežinomos žemės, mokėjo kariauti, nes
karas jai buvo tapęs būtina išlikimo sąlyga, egzistencine
būtinybe. Būdama kitaip surėdyta socialine–ekonomine prasme nei
aplinkinės krikščioniškos valstybės, ji turėjo
sritį, kur buvo už jas pranašesnė. < ... > Tai –
fortifikacinė kultūra, pilių ir tvirtovių statymo
išmanymas. Vakarų Europos pilys gal dailesnės ir
stilingesnės, bet jos buvo statomos daugiausia vidaus, tarpusavio kovoms,
daugiau ar mažiau civilizuotoms. O tuo tarpu lietuvių pilių
įguloms reikėjo kariauti realų, negailestingą karą -
atlaikyti ištisinę fronto liniją tarp girios ir stepės,
tarp Europos ir Azijos - laukinių ordų antplūdžius,
ilgalaikes apgultis, kariauti be taisyklių, žūti ar būti.
LDK ankstyvojo laikotarpio pilys – tai didingi, asimetriški, niaurūs
monstrai, kurių griuvėsių monumentali grasa dar ir dabar kelia
pasąmoningą pagarbą...
Štai
Podolės Kameneco (Kamenec-Podilsko), labiausiai į pietryčius
nutolusios LDK pilies istorija: į Podolę, kuria tarsi vieškeliu
į Europą verždavosi stepių tautos, atvyksta keturi
Karijotaičiai, Gedimino anūkai. Apsidairo, ir pasirenka vietą,
idealią piliai statyti – Smotričiaus upės vingį,
aukštais uolėtais skardžiais, pasagos formos. Per trumpą
laiką pastato galingą pilį ir dar dvi pilis netoliese, tuo
būdu sukurdami užkardą totorių, o vėliau turkų
invazijai. Pagrindinė Kameneco miesto gatvė
įkūrėjų garbei yra pavadinta Karijotaičių vardu.
Geriausiai išliko įspūdingoji Podolės Kameneco pilis, nes
niekada nebuvo sugriauta. Tiesa, ją trumpam buvo užėmę
turkai, bet nesugriovė ir vėliau taikingai išsinešdino.
< ... >
„Nuolatinių
kovų su kaimynais iš Vakarų ir Rytų, šiaurės ir
pietų sąlygomis Lietuvai pavyko ne tik išsaugoti
valstybingumą, bet ir sukurti galingą bei patikimą karinę
organizaciją, kuri dar turėjo tarti žodį ateities Lietuvos
istorijoje. Dar, beje, svarbiau, jog į XIV a. pabaigą Lietuvos
valstybė sukaupė tam tikrą jėgos atsargą,
užtikrinusią jai galimybę tinkamai pasirinkti tinkamu momentu.
Todėl tik paviršutinis stebėtojas gali aiškinti kaip
atsitiktinumą „netikėtą“ Lietuvos iškilimą ir jos
tapsmą vos ne pagrindine galybe šitame Rytų Europos regione, kur
jos vieninteliu varžovu buvo besiformuojanti Maskvos Rusia“, - teigia
Vladimiras Toporovas. Ir šis „tinkamas pasirinkimas tinkamu momentu“
pagaliau atėjo, nes buvo seniai pribrendęs. Turima omeny Lietuvos,
paskutinės pagonių valstybės Europoje, krikšto
epopėja.
„Lemiamas
momentas buvo pasirinktas sėkmingai ir sąmoningai, jis tyčia ar
netyčia iš anksto buvo ruošiamas Gedimino, Algirdo ir Jogailos
pastangomis. Ir dinastinės Jogailos ir Jadvygos jungtuvės, ir
Jogailos apsikrikštijimas, savanoriškas ir visiškai atsakingas
iš Jogailos pusės (nepaisant įpročio ir, matyt,
prisirišimo prie kai kurių pagoniškos savimonės „ėjimų“)
buvo tik sėkmingas ilgo ir sunkaus kelio apvainikavimas.
Krikščionybė buvo priimta be tų deformacijų ir
kompleksų iš naujakrikštų pusės, kurie buvo taip
charakteringi latvių ir prūsų gentims; tautiškumas, kalba,
valstybės savarankiškumas buvo išsaugoti ir netgi pagausinti.
Perėjimas
iš pagonybės į krikščionybę iš esmės pasirodė
buvęs organišku, nelydimu pagrindų sukrėtimo, ir
šitoji aplinkybė ypač nulėmė tolimesnį
istorinį krikščionybės likimą Lietuvoje – ir
negirdėtų triumfų periodais (praslinkus tik keletui metų po
krikšto 1387 m., valdant Vytautui Didžiajam (1392-1430), Lietuvos
valstybė plytėjo nuo Baltijos jūros iki Juodosios ir nuo Narevo
bei Vakarinio Bugo iki Pamaskvės, beveik sulig linija Rževas –
Možaiskas - Kaluga) ir tais periodais, deja, daug dažnesniais, kai
tekdavo įtemptai, tragiškai, iš paskutinių jėgų
kovoti už savojo valstybingumo, kultūros ir kalbos pagrindus“ –
teigia rusų mokslininkas.
Lietuvos pilys.
Didžiosios Lietuvos. Ar ne pagal jų dydį ir dõnį
į mūsų savimonę turėtume matuoti nuobodžią
dabartį ir dažnai niekingą esatį? Ar neįpareigoja
mūsų šitie mūrai, šitie žilomis kerpėmis
apaugę akmeniniai bočiai žvilgsniui aukštyn ir gilyn, kaip
įpareigojo mūsų knygnešius, 1918-jų vaikinus pilkomis
milinėmis, pokario miškų reindžerius, 1972-jų
ilgaplaukius, Sąjūdžio žaliaraiščius ?
Anų
laikų kariai-leičiai buvo kieta padermė - balne praleisdavo 300
dienų per metus, maudydavo žirgus Juodosios jūros limanuose, o
sielos atvangai, laužams liepsnojant šiurkščiais balsais
giedodavo keistas karines, bet liūdnas dainas-sutartines... Dabar
griuvėsių akmenis gožia švelni pavasario žaluma,
atokaitoje žydi pienės, o šabakštynuose lakštuoja
skardena lakštingalos - jų taip mėgo klausytis senasis Jogaila.
Nepraleiskime šių pavasarių, o su jais ir istorinės galimybės
įkvėpti tų laikų dvelksmo ir dvasios, kol dar
tebestūkso nebylūs anųjų senovės laikų
sargybiniai – Didžiosios Lietuvos pilys...
(Šis
Kovo 11-osios Nepriklausomybės akto signataro A.Patacko tekstas
išspausdintas “Naujojoje
Romuvoje” Nr.3. Straipsnis sutrumpintas)
Atgal |