Atgal
Antanas Jonkus
Pasidžiaugėme premjera!
2010 Balandis
Po ilgoko pertrūkio vėl pradėjo savo veiklą teatro
bičiulių būrelis. Vakar (2010 04 15) turėjome progą
pamatyti naują būrelio sukurtą spektaklį “Šeima”
(autorius – Laimonas Kinčius). Vaidinimas vyko J.Baltrušaičio
vidurinėje mokykloje. Tarp žiūrovų buvo nemažai
garbingų svečių: LR ambasadorius Antanas Vinkus su žmona p.
Danute, Maskvos muzikos dramatinio čigonų teatro “Romen” meninis vadovas
Nikolajus Sličenko su savo šeima, kino režisierė Vera
Fedorčenko ir kiti asmenys.
Po spektaklio vyko teatro bičiulių bendravimas su
žiūrovais mokyklos pokylių salėje 4-me aukšte.
Vaišių metu “Romen” teatro meninis vadovas pagyrė mokyklos
direktorę p. Solveigą Valatkaitę ir pedagogų kolektyvą
už didelius pasiekimus meno srityje.
Bet pradėkime nuo pradžių. Kūrybinis vakaras
prasidėjo moksleivių teatrinių sugebėjimų
demonstracija. Teatro studija “Kaukė” (režisierė – Lora Makmak)
paruošė du gražius dalykėlius: 1) Šilko
užuolaidų šiugždesys - teatralizuota improvizacija pagal
kiniečių klasikinę žanro „Cy“ poeziją; 2) „Idilija:
DEJA ir AK!“ (išdaigos pagal A.Čechovo kūrinius).
Improvizacijoje sužavėjo darnus ir subtilus trijų merginų šokis-vaidinimas,
o „Idilijoje“ – jau gan brandus sceninis, ypač atskirų moksleivių menas.
Diasporos lietuviams labiausiai rūpėjo jų kolegų
pastatytas spektaklis „Šeima“. Gerai žinojome, kaip
mūsiškiai kiekvieną kartą vargsta ieškodami mažam
kolektyvui tinkamos pjesės. Šį kartą Maskvoje atsitiktinai
atsirado trijų CD diskų įrašas „Lietuvos radijo teatrui
80“. Mykolo Orbako dėmesį iškart patraukė nedidelė ir
tik su 4 personažais L.Kinčiaus pjesė „Šeima“. Toliau
sekė vargai su garso įrašo perrašymu „ant popieriaus“
(surasti spaudoje publikuotą tekstą nepasisekė).
Galiausiai M.Orbakas paskirstė roles tarp išretėjusių
„teatro bičiulių“: tėvo profesoriaus vaidmuo teko Ričardui
Mikštui, profesoriaus mamos – Tamarai Lurytei, dukters Mildos – mokinei
Joanai Kartavickaitei, jaunuolio Raimondo – Vytautui Tutinui. Vertinant
pastatymą labiausiai norėtųsi pagirti režisierių,
žymiai paįvairinusį tik iš klausos girdėtą
spektaklio įrašą, ir Ričardą Mikštą,
laisvai, dinamiškai ir labai išraiškingai vaidinusį
profesorių. Režisierius, matyt, su juo daugiausia ir dirbo. Čia
daug ir naujo, kūrybiško elemento, pavyzdžiui, pjesė
prasideda žodžiais „Gal brendžio?“, o M.Orbako sukurtame
pjesės variante profesorius telefonu vokiškai baigia dalykinį
pokalbį ir tik po to seka žodžiai jaunuoliui „Gal
brendžio?“. Įvedamas naujas, nors ir antrojo plano, bet įdomus
personažas – tarnaitė (puikiai tą rolę atlieka Eugenija
Valauskaitė).
Jaunuolis Raimondas (Vytautas Tutinas) pjesės pradžioje atrodo
kiek sukaustytas, neišraiškus (per tyliai kalba), bet antroje
pusėje jis žymiai suaktyvėja, tampa ekspresyvus, su aiškia
dikcija.
Sunki užduotis teko Tamarai Lurytei. Profesoriaus mama –energinga,
valdinga moteris. Tamara L. įžengia į sceną efektyviai, su
gražia juoda skrybėlaite. Bet valdingumui išreikšti
momentais trūko stipresnio, sodresnio balso. Aktorės judesius
varžė ir ramentas.
Finalinė scena išėjo ne visai tokia, kokią aš
įsivaizdavau. Mano supratimu, išaiškėjus klaidai - profesorius
ir jo mama tyrinėjo būsimo žento charakterį bei
materialinę padėtį ir, sužinojus kad Raimondas – ne tas
jaunuolis, įvyksta SPROGIMAS. Profesorius ir jo mama (mano supratimu) spontaniškai
ir garsiai nusikvatoja - reiškia, jų kruopšti žvalgyba
nuėjo niekais! miesčioniška gyvenimo samprata pralaimėjo!
Aukštumoje lieka tikra, ne miesčioniška (su
išskaičiavimais) meilė! Čia derėtų ir pergalingas
Mildos juokas su durų trenksmu! Ir prieš valią prasiveržęs
profesoriaus ir mamos kvatojimas, bei efektyvus taurių pakėlimas:
už pralaimėjimą ir naujas viltis! Čia nelabai tiko palyginti
ramus, lyg buitiškas šeimos pasisėdėjimas (finalinis) prie
staliuko kartu su tarnaite.
Kritinės pastabėles, aišku, nesumenkina mūsų
teatralų darbo reikšmės.
Linkime teatro bičiuliams tolimesnių laimėjimų su
mūza Melpomena!
Atgal |