Atgal
Antanas Jonkus
SERGIEJAUS ŽEMAIČIO KŪRYBINIS VAKARAS
2010 Sausis
Maskvos tautybių namuose š.m. sausio 22 dieną įvyko
rašytojo-fantasto Sergiejaus Žemaičio kūrybinis vakaras.
Tema: „Apie modernaus meno ir literatūros įtaką modernių
technologijų raidai“. Vakarą ruošė „Maskvos lietuvių
sąjunga“ (pirmininkas Kipras Mažeika) ir LR ambasada Maskvoje.
Atidarydamas vakarą Tautybių namų direkcijos vardu, Anatolijus N.Kacionis
paaiškino, kad šis renginys ypatingas ir neįprastas: tai
pokalbis filosofine, futurologine ir kultūrologine tema. Pokalbyje
dalyvauja įvairių tautinių diasporų (kurių Maskvoje
yra bene 50!) atstovai, besidomintys šia tema. Prelegentą –
Sergiejų Žemaitį publikai pristatė Kipras Mažeika.
Lietuviškąją
publikos dalį pirmiausia domino, ar p. S. Žemaitis tikrai yra
žemaitis, t.y. lietuvis. Mat diasporoje beveik niekas jo nepažinojo,
o pokalbis prasidėjo rusų kalba. Išaiškėjo, kad prelegentas
yra žymus mokslininkas, rašantis rusų kalba. Išsamią
informaciją apie Sergiejų Žemaitį pateikė
K.Mažeika, nurodydamas rašytojo lietuviškas ir rusiškas,
dalinai net kinietiškas jo šeimos šaknis. Rašytojo
proseneliai kadaise buvo iš Lietuvos ištremti į Sibirą,
prie Amūro.
Paskaitos tema, kaip minėjau, - modernaus meno ir literatūros įtaka modernių
technologijų raidai.
Pagrindiniai
autoriaus teiginiai išdėstyti knygoje „Idėjų valsas
dviejų pasaulių sankryžoje. Įvadas į
moderniąją epochą“ (1). Tai futurologiniai ir filosofiniai
tyrinėjimai, kaip sako autorius, tai įvadas į naują
prasidedančią erą, naujų vertybių sampratą. Tos
epochos bruožus savo paskaitoje autorius ir nagrinėjo. Pranešėjas
detaliai pasakojo apie realius šiuolaikinio futurologinio prognozavimo
aspektus, apie manipuliavimą žmogaus sąmone.
Tyrinėjimų pagrindą sudaro XX a. pradžios rusų ir
kitų pasaulinio masto avangardistų (Matiušino, Malevičiaus,
Kandinskio ... Čiurlionio) meninė kūryba. Pati originaliausia S.Žemaičio
idėja, mano supratimu, yra ši: avangardo menas iš anksto
nuspėjo svarbiausius technologinius nūdienos atradimus:
internetą, televiziją, telekomunikacijas, reliatyvumo teoriją,
mobilią telefoniją ir kitas naujoves.
Avangardistai (dadaizmo, kubizmo, futurizmo, suprematizmo ir kt. krypčių atstovai),
anot autoriaus, sukūrė futurologinę metodiką, kurios
pagrindas – tam tikrų sąmonės architektūrų skenavimas.
Su tų metodikų pagalba, sako autorius, mes ir galime „žvelgti
į ateitį“. Ta koncepcija davė pačiam autoriui (S.Žemaičiui)
galimybę prognozuoti daugelį būsimų įvykių:
globalių tarptautinių santykių srityje, mokslo, kultūros,
visuomeninių santykių, religijos ir nacionalinių santykių
srityse.
Sergiejaus
Žemaičio knygos aprašo nūdienos pokyčius
sąmonėje kaip atskiro žmogaus, taip ir visos žmonijos, kas
neišvengiamai veda prie naujos Pasaulio Sandaros (rus. „MiroZdanije“)
susiformavimo bei naujų vertybių įsitvirtinimo.
Autorius tvirtina,
kad jis nėra nei materialistas, nei idealistas. Jo rekonstruota pasaulio
architektūra „nesiremia ant dviejų dramblių“ – Materijos ir
Dievo. Jos fundamentas kitas. Filosofas skiria Meta-pasaulį (Sverchmir),
Objektą, kuriame mes gyvename, ir mūsų Sąmonę. Tie du
susikryžiavę (kertantys vienas kitą) pasauliai, surišti
tarpusavy tam tikru komunikaciniu tiltu; iš čia ir jo mokymas apie
antipodus, apie informacinius srautus tarp jų.
S.Žemaitis
savo tezes dėstė gausiai iliustruodamas jas: naudodamasis savo
note-book autorius demonstravo dideliame ekrane atskirus avangardizmo
paveikslus ir greta jų – tiems paveikslams atitinkančias mokslines
ir technologines schemas.
Filosofinę
tezę autorius pailiustravo ir siužetu iš savo beletristinės
knygos - nuotykių romano(2). Dailininkas abstrakcionistas Ilja Averbuchas
aiškina, kad jis gaunąs keistus „pranešimus“ iš
kažkokios galingos, bet jam nežinomos jėgos. Jo sveikatai
iškyla grėsmė, ir jis patenka į prof. Volskio
psichiatrinę kliniką. Po lyg ir sėkmingo gydymo ruošiamasi
dailininką išleisti namo, bet netikėtai paslaptingus
„pranešimus“ ima gauti ir pats prof. Volskis. Toliau
išaiškėja, kad tos paslaptingos jėgos ima veikti
profesoriaus meilužę ir kitus „išrinktuosius“ (ortodoksų
kunigą, garsų vokiečių fiziką ir t.t.). Tyrimai
parodo, kad „Visatos užkariautojai“ slapta siekia paveikti žmonijos
sąmonę ir įvesti Žemėje naują
pasaulėtvarką. Profesorius jau buvo beatskleidžiąs
„užkariautojų“ planus, bet galop išaiškėja, kad
„užkariautojai“ savo ruožtu yra kitų, galingesnių
paslaptingų jėgų auka.
Publika su didžiuliu dėmesiu klausėsi prelegento, o paskui ilgai
klausinėjo jį apie Malevičių, Čiurlionį,
domėjosi, kur galima įsigyti jo knygų.
Keletą egzempliorių gražiai išleistų naujutėlių
knygų autorius buvo atsinešęs į renginį, bet jų,
aišku, neužteko. Klausytojams buvo pasiūlyta kreiptis į Centrinius
Maskvos knygynus.
* * *
(1) «Вальс истин на кресте миров» футурологическое и
философское исследование. Москва, ООО «Бослен», 2009 – 480 стр.
(2) «Паря над бездной Райских врат» остросюжетный,
приключенческий и фантастический роман. Москва, ООО
«Бослен» , 2009 – 512 стр.
Sergiejus Žemaitis
|
|
Avant-garde 10
|
|
Avant-garde 6
|
|
Rex
|
|
Atgal |