Gintaras Beresnevičius
Nacionalinio charakterio bruožai
2007.12.11
Beresnevičius G. Nacionalinio charakterio bruožai //Ant laiko ašmenų. V., 2002, p.106-127.
Straipsnio
santrauką paruošė Antanas Jonkus
Vytis
ar Rūpintojėlis?
Kas esame, kuo esame, kas gi mums bendra ir kas
mus leidžia apibūdinti vienu žodžiu – lietuviai? –
klausia autorius. - Lietuvio charakteris perdėm sumazgytas. Vyčio ir Rūpintojėlio
sintezė – taip. Ši tezė kultūrologijoje eksploatuojama
nemažai, ir ne be reikalo, tik tokie dalykai nelabai dera. Ar tokia sintezė
išvis įmanoma, - klaustina.
Rūpintojėlis išties charakteringa
figūra. Čia tikrai atsispindi lietuvio charakteris: „mąslus“,
„susimąstęs lietuvis“. Tačiau, manyčiau, tai netikslu.
Jis nei medituoja, nei mąsto. Jis rūpinasi, sėdi ir rūpinasi.
Tai būsena. Gal išties – lietuviška meditacijos atmaina.
Bet tai ypatingo pasyvumo būklė. Bet
žiauriai trenkianti per aktyviąsias galias. Rūpinimasis atstoja
keitimą, rūpindamasi tu neprivalai nieko kito daryti, tu juk rūpiniesi.
Čia dar prisideda kita meditatyvi lietuvio pusė – melancholija,
sutemų ir prieblandos palydovė.
Tačiau nei melancholija, nei rūpestis
lietuvio charakterio neišsemia. Kartas nuo karto ištisas, vangus
pasyvumo periodas, galintis trukti šimtmečius, vis dėlto sprogte
sprogsta kažkokio aistringo aktyvumo pliūpsniu. XIX a. autoriai kalba
apie lietuvių tylumą, pasyvumą, nuolankumą, o štai pykšt
– keli sukilimai per vienos kartos atstą, ir smarkūs. XX a. – išvis
protu nesuvokiama – pasyvumo ir aktyvumo pliūpsniai, neįtikėtinai
dažni ir beatodairiški.
Rūpestis, manyčiau, yra lietuviška
būklė, tiesiog tylus rengimasis išvidiniam sprogimui.
Akumuliacijos tarpsnis, galintis labai užsitęsti. Bet kai ši rūpesčio
būklė objektyvuojasi,
atgimsta aktyvus klajoklių genties mentalitetas.( Genetiškai, primena
autorius, esame klajokliai, atėję iš stepių, bekraščių
ganyklų, kur viršuje – žydro dangaus skliautas, horizontas
atviras iš visų pusių, ir šviesa, šviesa.)
Silpni
ir narsūs
Istorinės aplinkybės nedavė
galimybės susiformuoti demokratinei valstybei. Dabar mes tarp pažadintos
genties ir ankstyvojo feodalizmo tarpsnio. Gentis smetoninėje Lietuvoje
gavo puikų modelį, vadą, paprotinę tvarką. Sovietinėje
santvarkoje gentis, nors ir buvo suspausta, turėjo puikią terpę
vystytis – svetimos valstybinės struktūros buvo sąmoningai ar
pasąmoningai atmetamos kaip genčiai svetimi dalykai. Formavosi ‚pažįstamų
klanai“. Tie klanai Lietuvą buvo perpynę, persipindavo ir jie patys,
ir Lietuvoje nebuvo žmogaus, nepriklausiusio vienam ar kitam klanui. Tuos
klanus vienijo bendra atsilaikymo ideologija, neapykanta režimui,
sentimentai kunigaikščiams bei Antanui Smetonai ir meilė „Žalgiriui“.
Dabar
integruojantis į Europą, demokratiniai principai Lietuvoje įsigalios
tik valstybės nykimo kaina. Ar spėsime iki tol perprasti savo
charakterį, nes jau dabar matosi – lietuviškas charakteris nyksta.
Ieškodami savęs, turime drąsiai
prisipažinti – viena vertu, esame atsilikę, antra vertus, turime to,
ko jau nebeturi kiti, trečia vertus, nepaisant nieko, turime kuo didžiuotis.
Atsilikę esame ekonomiškai, bet tai išsispręs,
jei žvelgsime į kelių dešimtmečių perspektyvą,
viskas turėtų kad ir sunkiai, bet suktis; svarbu išlaikyti tai,
kas mus išskiria.
Tai drąsa būti savimi, drąsa eiti
prieš milžinus, negalvojant apie pasekmes. Kvaila drąsa, -
pasakytų estai, bet lenkams tai suprantama. Tai sena mūsų su
lenkais tradicija. Tokią nutrūktgalvišką drąsą rodė
ir vengrai, ir čekai. Tai Vidurio Europos narsa, kurios dėka
tebegyvuoja jau kadų kadais
istorijos ir politikos smerktos ir pasmerktos tautos, kaip kad čekai ar
vengrai. Beje, ir serbai, kroatai.
Mes turime drąsos būti silpni ir
nesusisieti su didesnėmis, galingesnėmis jėgomis. Net iš
imperijų nasrų išsiplėšusios Vidurio Europos tautos,
atrodo, gali likti nesuvirškintos ir ES gelmėse. Nes vis dėlto
tai tautos su stuburu.
Pasakyti, ką tai reiškia, ne taip
paprasta. Britai turi stuburą, kaip ir vengrai, tačiau jo neturi prancūzai.
Jų kultūrinė tradicija ir ekonominė galia milžiniškos,
bet gėdingas masinis kolaboravimas su naciais ir praktiškai dvasinis
nepajėgumas kariauti už tėvynę Antrajame kare parodė,
kad jie jau išsekusi nacija. Pavargusi tauta, kuri po gėdingo pralaimėjimo
ėmė kurti masinės rezistencijos mitą tuo metu, kai be kelių
tūkstančių degolininkų ir komunistų partizanų
niekas nesipriešino; Hitleris viešai važinėjosi po Paryžių
atviru automobiliu. Be baimės ir be pasekmių.
Mes esame silpni, bet tikroji drąsa –
silpnųjų privilegija; stiprusis šiais laikais neturi ko bijotis.
Stiprusis laimi jėga, o silpną gali gelbėti tik narsa.
Jeigu ši narsa taps narsa atsilaikyti, kultūrine
narsa, mes, ko gero, laimėsime, t.y. įsiterpsime į Europą su
savo indėliu.
Kol kas įsiterpėme sportu, bet patikėkime,
tai labai daug. Tai liudija, kad mes turime didžiulių potencijų.
Pasakytina ir tai, kad mūsų kultūrinis lygis toli gražu ne
vidutinis, kad ir menas, ir literatūra gali pasivyti ne taip jau atitrūkusią
Europą, ar greičiau būti jai pristatytas. Taip, kaip ji mėgsta.
Iš
ko sudaryta Lietuva?
Kas tie mes? Kas yra Lietuva?
Lietuva – regionų šalis, kaip ir kiekviena kita, tik tas
regioniškumas nei valstybei, nei Lietuvos idėjai pavojaus nekelia. Jau
pats vardas Lietuva greičiausiai
kildintas nuo „lieti“, ‚susilieti“ – rodo, kad tai yra sandora, susiliejusi, sulieta skirtybių visuma.
Reikia tiesiai pasakyti – bijomės
separatizmo. Visų pirma žemaitiško, tačiau žemaičiai
įtartinais separatistais tapo tada, kai mes (aukštaičių
vardu kalbu) juos kelissyk perdavėm ir pardavėm Ordinui. Kaip jie turėtų
į mus žiūrėti? O daugiau nei per pusę tūkstančio
metų jie neparodė jokios separatizmo užgaidos. Daukantas, Valančius
– žemaičiai. Kelių istorijos ir ekonomikos štrichų
betrūko, kad šiandien literatūrinė kalba būtų ne
suvalkiečių dialektu paremta, o žemaičių kalba, ir
Aldonas Pupkis (o gal Juozas Šorys) mus būtų mokęs, kaip
taisyklingai žemaičiuoti, Jurga Ivanauskaitė savo prozą kurtų
žemaitiškai, Aidas Marčėnas eiliuotų žemaičių
tarme, Donaldas Kajokas rašytų haiku
žemaitiškai (na, ir skambėtų?).
Žemaičiu separatizmas neegzistuoja. Iš
esmės Lietuvoje vyrauja „lietuvio“ savimonė. Pasakyti, pvz., „aš
pirma dzūkas, po to lietuvis“ negalime. Gal ir dėl „techninių“
priežasčių. Visų pirma, ypač didesniuose miestuose,
kilmė jau pamiršta, o žemaičiai, tarkime, Vilniuje, drovisi
kalbėti žemaitiškai.
Vis dėlto regionai šiandien egzistuoja.
Bet tai tik sentimentalus mėginimas temti savo tradicijas, kurios jau
pasibaigę ir nuėjęs praeitin. Regioninis patriotizmas dar pasireiškia
sporto srityje: žemaičių sirgaliai serga už Mažeikų,
Plungės, Šilutės komandas; Marijampolės ar Alytaus komanda
atitinkamai suburia apie save suvalkiečių ar dzūkų
aistruolius.
Tai natūralus identiteto „vartojimas“.
Niekas nė nemano ginčyti nesąs lietuvis, lietuviais jaučiasi
ir dzūkai, ir žemaičiai. Visi tie žmonės, kurių
protėviai apsisprendė būti lietuviais, ir iš kurių jie
paveldėjo savo lietuvybę, lietuviais būti apsisprendė būdami
dzūkais, žemaičiais, suvalkiečiais, aukštaičiais.
Kiekviena iš šių grupių istoriškai galėjo tapti
kitokia ir pasirinkti kitokį likimą; sakykime, apsispręsti
sutapti su rusais ar lenkais (dzūkai,
aukštaičiai), vokiečiais (suvalkiečiai). Jie to nepadarė,
gal kad nuvokė, jog visais kitais atvejais bus negrąžinamai
praryti, ir kad verčiau gyventi Lietuvoje su tokiais pačiais užsispyrėliais,
nuolat kenčiant pavojus, agresijas, priespaudas, nei nusileisti pranašesnei
(nors fiziškai kelias žmonių kartas apsaugančiai) galiai,
kuri vis dėlto praryja bet kokią savastį. Baltarusiai – tai
baltų gentys, kadaise pasidavusios; žemaičiai – tai nepasidavę
baltai. Skirtumas yra. Visi – ir aukštaičiai, ir suvalkiečiai,
ir žemaičiai bei dzūkai – tai daugsyk nugalėti, bet
nepasidavę baltai, sukūrę atsilaikymo šerdį – Lietuvą.
Joje vieni iš kitų atsilaikymo estafetę perimdavo tai –
suvalkiečiai (XIX – XX a. sankirtoje), tai žemaičiai (XIX a. ir
iš esmės visas XIII – XIV a. kovų periodas iki pat Žalgirio),
tai aukštaičiai (karingi ir ramesniais laikais ir kultūriškai
paveikūs Renesanso epochoje), tai dzūkai (tebebūdami jotvingiais
mirtinai laikę pietinį Lietuvos flangą, o XX a. sukūrė
tiek Perloją, tiek pavyzdinį partizanų judėjimą).
Nekalbu apie indėlį į kultūrą. Apie dzūkų ir
visų kitų genčių ar tautų indėlį į bendrą
Lietuvos kultūrą.
Lietuviškumą
kaip
kutūrinę-kalbinę-ūkinę mozaiką per tūkstantį
metų sudėstė skirtingos gentys. Ir tos skirtybės viena kitą
gynė, atstojo, sergėjo. Jei Lietuva būtų tapusi aukštaitiškai
impulsyvi ir karšta, jei ne aukštaitišką charakterį
papildantis žemaitiškas blaivumas ir kietumas, ją būtų
prariję. Žemaičiams įsivyravus, Lietuva būtų pražuvus
dėl kietasprandiškumo – aukštaitiškas lankstumas , klasta,
aukštaičių pomėgis žaisti politinius žaidimus, vis
sausam išlendant iš balos, padėjo Lietuvai tiek kunigaikščių,
tiek vėlesniais laikais. Dzūkams „paėmus valdžią“,
būtų įsivyravusi sentimentali karinė anarchija, ta pati,
kuri sugraužė lenkišką Žečpospolitą, - daug
narsos, garbės ir sugebėjimo jausti, bet jokio planavimo ir
strateginio mąstymo. Suvalkiečiai būtų Lietuvą pavertę
racionaliai skaičiuojančia vokiška provincija, kurios gerovė
po kelių kartų būtų visiškai nušluota. Visa, ką
Lietuva pasiekė, ji pasiekė dėl to, kad joje gyveno nepaprastai
skirtingų, gal net prieštaringų charakterių kiltys, iš
savo prieštarų sukūrusios vienovę.
Politinė, kultūrinė jėga ar
iniciatyva visais laikais ėjo iš provincijos, iš regionų –
vienas teikė vieną spalvą, kitas kitą, estafetę
perimdavo tai aukštaičiai, tai žemaičiai, tai suvalkiečiai,
ir dabar klausimas, kurie „labiausiai nusipelnę“, beprasmis. Ar be
suvalkiečių Lietuva būtų pasiekusi 1918 m., ar be žemaičių
ji būtų atlaikiusi XIX a. rusifikaciją? Klausimai iš dalies
teisėti, iš dalies absurdiški. Vienu metu pečiu paremdavo
vieni, kitu – kiti; tie, kurie tuo metu būdavo stipresni arba pagal savo
mentaliteto savybes geriau tiko konkretaus laikmečio problemoms spręsti.
Kaip
atskirti lietuvį?
Kas gali būti pavadinta tipiškai
lietuvišku reiškiniu? Kas bendra pietiečiams dzūkams ir
norvegus ar estus primenantiems žemaičiams, lenkus ar serbus
atstojantiems aukštaičiams ir Lietuvos prūsvokiečiams
suvalkiečiams? Gintaras Beresnevičius su jumoru pateikia šiuos
lietuviškumo bruožus:
(1) Bendra televizija ir kiek pramokstama
dirbtinė lietuvių bendrašnekė (taip gal išsiverstume koine
) – suvalkiečių dialektas, paverstas bendrine kalba, ir kurio
kvanktelėjusio kirčiavimo joks nesuvalkietis niekuomet nepriima iki
galo, nes tai kito mentaliteto apraiška kalboje, žemaičiui ar dzūkui
galinti įvaryti šizofreniją.
(2) Kas dar? Tai meilė politiniams
lyderiams, visiškai spjaunant į tai, kokios už jų partijos;
buvo (ir liko) Vytautas Landsbergis ir Algirdas Brazauskas, prie jų
dabar prisidėjo prezidentas Valdas Adamkus bei Artūras Paulauskas,
Rolandas Paksas. Tai genties vado poreikis. Mes minezingeriai, bardai ar skaldai,
kanklėmis ar liutniomis pritardami išpažįstantys meilę.
Kad nors kokiai simpatiškai damai, - tai ne. Tautagentės vadams.
(3) Dar kas bendra, - cepelinų valgymas.
Jie pagal vieną versiją švediški, pagal kitą – žydiškos
virtuvės patiekalas, bet tai jiems netrukdo būti nacionaliniu valgiu,
kaip juo tapo ir tipiškai žydiškas kugelis, veltui mėginamas
įvardyti bulvių plokštainiu.
(4) Kad mes poetai – tai tiesa. Barbarų
visuomenėje kiekvienas sau poetas, ir anoniminių kūrėjų
liaudies dainos, poezijos šaknis mūsuose liudija, kad daugybė
žmonių kūrė, dainavo sau, ir talentingai. Liaudies dainose,
kai jas atlieka autentiški ansambliai, kažkokia liekana skamba, kažkokia
sutramdyta apmalšinta barbariška jėga, sumišusi su estetika,
širdplėša, kiekvienam barbarui puikiai pažįstamais
sentimentais; sentimentalus gali būti ir jėgos, vienatvės
pritvinkęs vytis, bersekas, vikingas. Jis gali tą sau leisti. Jis
visada paribyje, tarp gyvybės ir mirties, jėgos ir emocijų, o iš
paribio, mirties artumos veriasi žvėriškas pasaulio grožis.
Toks žiaurus,tiek gerai, intymiai išgyventas, kad ima ir atsiveria
kita jo pusė, švelnus paklaikimas.
Švelnus paklaikimas ir yra vieta, kurioje gyvename. Manau, tai yra tipiškai lietuviška būklė. Švelniai paklaikusių genčių konglomeratas, mėginantis kurti valstybę. O ką? Savižudybės, autodestrukcija, alkoholizmas, misterijoms prilygintas cepelinų valgymas, užslėptas lėtinis sričių separatizmas, aukštai išplėtotas banditizmas, geri sportiniai pasiekimai, gera poezija, atsidavimas sritinių feodalų valiai ir galiai, katalikybei ir okultizmui, bėgimas į Vakarus traukiant Rytams, galų gale visas gentis suartinantis bulviakasis ir rudens Vėlinės, gentims vieningai atnašaujant protėviams – juk tai ir yra ašara Dievo aky, Lietuva.
© Redaktorius Antanas Jonkus.
©
Tinklapius sudarė
Vytautas Tutinas. |