Rusinimas
Lenkinimas
ir sulenkėjimas buvo ne vienintelė lietuvių nacijos formavimosi,
jos nacionalinės kultūros augimą slopinanti ir deformuojanti
aplinkybė. Carinė Rusija, kurios valdžioje Lietuva išbuvo
120 metų, stengėsi šalį visapusiškai integruoti į
savo sudėtį, o lietuvių tautą asimiliuoti ir todėl
įvairiais būdais varžė lietuvių
kultūrą, slopino ir persekiojo nacionalinį judėjimą.
Lietuvių nacionalinė kultūra Didžiojoje Lietuvoje nuo XVIII
a. pabaigos kilo ir augo tautai kenčiant dvigubą nacionalinę
priespaudą, sutapusią su dvipuse tautine kultūrine asimiliacija
– lenkinimu ir rusinimu.
Per
visą Lietuvos buvimo carinės Rusijos valdžioje laiką carizmo
politika Lietuvos atžvilgiu nesikeitė pagal pagrindinį savo tikslą
– paversti šalį integralia imperijos dalimi. Keitėsi tik to
tikslo siekimo būdai, o tai lėmė imperijos vidaus politiniai
procesai, ypač – baudžiavinės sistemos irimas, santykis su lenkų
patriotiniu judėjimu. Pirmieji žingsniai, inkorporuojant LDK
teritorijas į Rusijos sudėtį, buvo laipsniškas carinių
įstatymų bei teisėtvarkos įvedinėjimas, griovęs
savitą institucinę šalies struktūrą ir lėtinęs
natūralią jos socialinių santykių plėtotę. Jau XIX
a. pradžioje buvo apribotos baudžiauninkų, miestiečių,
smulkiosios bajorijos teisės. Dėl to sumažėjo laisvųjų
žmonių ir sustiprėjo baudžiavinė priklausomybė bei
išnaudojimas. Miestai, išskyrus apskričių ir gubernijų
centrus, atiteko dvarų administracijai, kai kurie pateko net į privačią
dvarininkų priklausomybę. Unijinėje respublikoje, plintant švietimo
idėjoms, jau XVIII a. pabaigoje buvo aštriai kritikuojama baudžiava,
viešai siūloma feodalinį baudžiavinį darbą keisti
kapitalistiniu samdomuoju darbu. Lietuvos dvarininkų dauguma pritarė
baudžiavos panaikinimui, atleidžiant valstiečius nuo baudžiavos
be žemės, kai kurie liberaliai nusiteikę dvarininkai patys išlaisvino
savo valstiečius. Šį natūraliai vykstantį Lietuvos
visuomenės demokratėjimą Rusijos valdžia slopino, draudė
Lietuvos dvarininkams išlaisvinti valstiečius. Baudžiauninkus ir
laisvuosius žmones prislėgė nauja, didesnė negu seniau,
mokesčių ir prievolių našta. Ypač sunki našta
liaudžiai buvo Rusijos valdžios įvesta rekrūtų prievolė,
taip pat karinė egzekucija, „kuri anksčiau nebuvo girdėta“.
Taigi
carinės valdžios daromi socialiniai pertvarkymai Lietuvoje buvo
didelis žingsnis atgal visuomenės pažangos požvilgiu, stabdė
demokratinių jėgų kilimą ir telkimąsi, o be to, sunkiai
galėjo formuotis lietuvių nacija, nacionalinė kultūra. Ypač
skaudus smūgis demokratijos kilimui buvo uždraudimas nelaisviems
valstiečiams siekti vidurinio ir aukštojo išsilavinimo, netgi
stoti į vienuolynus. Tokio draudimo, sankcionuoto carinės Rusijos
įstatymų, nebuvo Lietuvos-Lenkijos respublikos įstatymuose. Taip
pat buvo apribojamos katalikų bažnyčios ir vienuolynų teisės,
uždrausta katalikų bažnyčiai susirašinėti su užsienio
katalikų institucijomis. 1840 m. caro įsakymu neteko galios Lietuvos
statutas, veikęs Lietuvoje nuo 1529 m. (tada įsigalėjo pirmasis
Lietuvos statutas), ir galutinai įsigaliojo Rusijos teisė, teismo raštvedyboje
lenkų kalba buvo pakeista rusų kalba.
Kaip
matome, carinė Rusija, prisijungusi Lietuvą, pirmiausia ją
surusino politiškai, teisiškai ir administraciškai. Nors į
valstybines įstaigas skverbėsi rusų kalba, didesnio kalbinio kultūrinio
rusinimo kurį laiką nebuvo. Apie tai liudija, kaip jau minėta,
lenkiškos kultūros Vilniaus universitete suklestėjimas, Lietuvos
mokyklų lenkinimas pirmuosius tris XIX a. dešimtmečius.
Padėtis
pradėjo staigiai keistis po 1831 – 1832 m. ir po 1863 m. sukilimų.
Šalia politinio ir ideologinio, dabar pradėta plačiai vykdyti
kalbinis kultūrinis rusinimas ir stačiatikinimas. Tačiau
pagrindinis kultūrinio rusinimo taikinys tuo metu buvo lenkiškumas,
kaip vienintelė rali politinė ir kultūrinė opozicija
carizmui buvusiose LDK žemėse. Buvo stengiamasi palaužti Lietuvos
dvarininkijos unijinius siekius, inspiravusius tris sukilimus, slopinti tuos
siekius palaikančią katalikų bažnyčią, lenkišką
bajorišką kultūrą. 1832 m. tuo tikslu buvo uždarytas
maištingasis Vilniaus universitetas, kaip vienas iš pavojingiausių
valdžiai idėjinių židinių, dalijami rusų kariškiams
ištremtųjų sukilėlių dvarai, atkeliami kolonistai.
Ieškodama
būdų susilpninti Lietuvoje lenkiškumą, carinė valdžia
atkreipė dėmesį ir į lietuvius, kaip pagrindinę vietinę
tautybę, į jų kultūrinį skirtingumą nuo lenkų,
taip pat į tai, kad lenkiškumas tolydžio plinta tarp lietuvių.
Gana įžvalgiai vertindama lietuvių-lenkų santykius, carinė
administracija ėmė vykdyti pakankamai realistišką sumanymą
– kultūriškai atskirti, atitraukti lietuvius nuo lenkų,
susilpninti pastarųjų įtaką pirmiesiems. Šio sumanymo
įgyvendinimas turėjo pasitarnauti ir kitam tikslui – priartinti
lietuvius prie rusų, tautiškai ir politiškai juos asimiliuoti,
„grąžinti Lietuvoje rusišką tautybę ir pravoslaviją“.
Taigi svarbiausias lietuvių atitraukimo nuo lenkų tikslas buvo ne
lietuvių savarankiškumo kėlimas, bet jų rusinimas,
izoliavimas nuo vakarietiškos kultūros ir įliejimas į rusiškąją
stačiatikiškąją kultūrą. Tuo tikslu 1864 m. buvo uždrausta
lietuviška raštija ‚lotyniškai-lenkišku“ raidynu ir
įsakyta lietuviškus raštus spausdinti rusiškomis raidėmis
– kirilica („graždanka“). 1872 m. uždrausta lietuviška raštija
ir gotiškomis raidėmis. Lietuvių kalba, kaip ir lenkų, buvo
pašalinta iš mokyklų, susiaurintas mokyklų tinklas.
Nuo
dabar ne tik valstybės įstaigos, bet ir mokyklos galutinai surusinamos,
jose mokoma pagal rusiškas programas, daug dėmesio skiriama rusų
literatūrai, Rusijos istorijai, geografijai. Įvedama cenzūra
lietuviškiems katalikiškiems leidiniams, bandoma sustačiatikinti
net pačią katalikybę, leisti lietuviškai (rusiškomis
raidėmis) stačiatikiškas religines knygas. Šitokiomis
priemonėmis buvo norima lietuvius atitraukti nuo lenkų, nuo „vakarietiškos
lotynystės“, nuo katalikybės ir pritraukti, pripratinus prie rusiškos
abėcėlės, prie rusiško valstybingumo ir tautiškumo.
1863 - 1864 m. carinei valdžiai uždraudus blaivybės sąjūdį,
buvo panaikinta vienintelė savarankiška lietuvių liaudies
organizacija.
Kaip
matome, carinė valdžia. Slopindama lietuvių kultūrą,
pradžioje tai darė kovos su lenkiškosios kultūros poveikiu
vardan. Tačiau, uždraudus lietuvišką spaudą ir kilus
organizuotam lietuvių pasipriešinimui, pradėjus plisti nelegaliai
lietuviškai spaudai, išsiplėtojus knygnešių veiklai,
slaptosioms lietuviškoms mokykloms, carinės represijos įgavo
tiesiogiai antilietuvišką pobūdį. Vis dėlto tos
represijos, nors ir labai plačiai taikomos, nedavė laukiamų
rezultatų. Tiksliau pasakius, jos buvo rezultatyvios negatyviąja
prasme – varžant ir slopinant lietuviškos kultūros plėtotę,
lėtinant lietuvių nacijos formavimąsi. Tačiau buvo mažai
rezultatyvios carizmo pagrindinio tikslo požiūriu – suartinti
lietuvius su rusų tauta, pastūmėti juos prie stačiatikybės.
<
... > Dėl carinės valdžios kultūrinio represyvumo ir
politinio klasinio reakcingumo (baudžiavos protegavimas XIX a. pirmojoje
pusėje) konstruktyvi lietuvių-rusų kultūrų sąveika
negalėjo būti realizuojama visą XIX a., iki lietuviškos
spaudos draudimo panaikinimo.
Kultūrinis
gyvenimas Lietuvoje, nors palaipsniui ir varžomas < ... > iš esmės
tekėjo nuo seniau nusistovėjusia vaga. Pagrindinis kultūros
židinys – Vilniaus universitetas, nežiūrint reorganizacijos,
buvo bene pati pažangiausia ir moksliškai pajėgiausia aukštoji
mokykla visoje imperijoje, išlaikė savo vakarietišką
orientaciją ir, kaip žinoma, lenkišką pobūdį. Ištikimą
savo etninei kultūrai lietuvių liaudį ir nenutautėjusią
bajorijos dalį nuo rusiškos kultūros poveikio „patikimai“
skyrė lenkiška bajoriškoji kultūra ir katalikų bažnyčia.
Lietuvoje nebuvo to, ką galėtume pavadinti kultūriniu neužimtumu,
arba vakuumu, nebuvo Rusijos kultūrai imlios erdvės. Todėl iki
baudžiavos panaikinimo Lietuvos visuomenės kontaktai su Rusijos kultūra,
tiek profesionaliąja, tiek ir liaudies, buvo gana menki. Rusiškąjį
valstybingumą didžiajai Lietuvos visuomenės daliai reprezentavo
tik svetima carinė administracija, kariuomenė – sukilimų malšintoja,
valdžios proteguojama stačiatikių cerkvė, o Rusijos vardas
daugumai Lietuvos gyventojų reiškė ne ką kita, o atgrasančią
rekrūtų tarnybos ir nepatikimųjų tremties vietą. Rusiška
kultūra Lietuvoje buvo ir per mažai žinoma, ir dėl politinių
represinių priemonių nepatraukli, todėl didesnis jos poveikis
buvo neįmanomas. Didesniąją XIX a. dalį Lietuva buvo Rusijos
imperijos integruojama tik politine, administracine, bet ne kultūrine
prasme.
Padėtis
keitėsi po 1861 – 1863 m. įvykių. Panaikinus baudžiavą,
lietuviai valstiečiai, vakarykščiai baudžiauninkai veržėsi
į ūkinę gerovę, išsimokslinimą, visuomeninę
veiklą. Demokratiškėjančioje Lietuvos visuomenėje kilo
ir brendo naujas judėjimas – lietuvių nacionalinis atgimimas, kurį,
deja, lydėjo jam priešiška sulenkėjusios bajorijos veikla,
pratęsianti įsisenėjusią lenkinimo tradiciją ir
patraukianti savo pusėn nemažai lietuvių, ypač rytinėje
Lietuvoje. Carinė valdžia, uždraudusi lietuvišką spaudą,
ieškojo būdų daryti lietuviams didesnį poveikį ir parodė
tam tikrą dėmesį jų kalbai ir švietimui. Marijampolės
ir Suvalkų gimnazijoje, Seinų progimnazijoje, taip pat Veiverių
mokytojų seminarijoje pradėta dėstyti lietuvių kalbą,
tiesa, skiriant jai labai nedaug pamokų ir dėstant rusiška abėcėle.
Maža to, valdžia, norėdamas atitraukti lietuvius nuo Varšuvos
universiteto, turintiems brandos atestate lietuvių kalbos pažymį,
Maskvos ir Peterburgo universitete įsteigė 10 stipendijų.
Tai
turėjo apčiuopiamos reikšmės lietuvių kultūrai.
Viešas lietuvių kalbos dėstymas žadino lietuvių tautinę
savimonę, stiprino valią spirtis lenkinimui, ypač kada Marijampolėje
mokytojavo toks pasišventęs kultūriniam darbui idealistas kaip
P.Kriaučiūnas. Stipendijomis pasinaudojo nemaža būsimųjų
lietuvių kultūros kūrėjų – J.Basanavičius,
V.Pietaris, J.Jablonskis, ir kt. Šis nedidelis carinės valdžios dėmesys
lietuviams pasiteisino tik ta prasme, kad palengvino tautiškai jau sąmoningėjantiems
ir savarankiškėjantiems lietuviams vaduotis iš lenkiškos
kultūros poveikio.
XIX
a. antrojoje pusėje Rusijos universitetuose, o ne Varšuvoje mokėsi
gana daug įžymių lietuvių inteligentų: Maskvoje
- J.Basanavičius, V.Pietaris, J.Šliūpas, J.Jablonskis,
A.Janulaitis ir kt., Peterburge – P.Vileišis, P.Višinskis ir kiti.
Dauguma jų čia sąmoningėjo visuomeniškai, įsisąmonino
demokratizmo idėjas , rengėsi tautiniam kultūriniam darbui, ryžosi
pasipriešinti ne tik lenkinimui, bet ir carizmo asimiliacinei politikai.
Čia kūrėsi lietuvių studentų būreliai ir draugijos...
Minėtuose
Rusijos miestuose telkėsi ne tik pasaulietinės, bet ir katalikiškosios
orientacijos lietuvių inteligentija. 1842 m. perkėlus į Peterburgą
Vilniaus Romos katalikų dvasinę akademiją, čia mokėsi,
dėstė žymūs lietuvių kultūros kūrėjai,
katalikų dvasininkai M.Valančius, A.Baranauskas, K.Jaunius,
A.Dambrauskas, J.Mačiulis ir kt. Nors akademijoje vyravo tradicinė
lenkiška dvasia, į XIX a. pabaigą joje studijuojantys lietuviai
jau sugebėjo išsiskirti kaip tautinis kultūrinis vienetas, retkarčiais
viešai ginti savo tautines teises.
B.Kuzmickas.
Tautos kultūros savimonė. V., 1989, p. 17-20; 51-60.