Stasys
Bistrickas
KAS
ĮKŪRĖ VILNIŲ?
Matyt,
iš mokyklos laikų prisimename legendą apie Gedimino sapną,
apie staugiantį vilką, apie tai, kaip buvo išaiškintas
šis sapnas. Štai kaip visa tai aprašyta Lietuvos
ir Žemaičių Didžiosios Kunigaikštystės
metraštyje. Tiesa, prieš pradedant cituoti, reikia pažymėti,
kad Lietuvos ir Žemaičių Didžiosios Kunigaikštystės
metraščiai buvo pradėti rašyti tik XV a., nors atskiri metraštiniai
kūrinai atsirado jau XIV a. pabaigoje. Taigi legenda apie Gedimino sapną
parašyta ne Gediminui esant gyvam, o žymiai vėliau.
Ir dar viena – metai metraščiuose buvo skaičiuojami nuo
vadinamojo „pasaulio sutvėrimo“. Mūsų laiko skaičiavimo
atžvilgiu tai sudaro 5508 metų skirtumą. Vadinasi, pagal metraštį
Gediminas gyvenęs 6783-6849 m., o ne 1275-1341 m., kaip mes skaičiuojame.
Taigi
tame metraštyje skaitome: „ ... išvyko didysis kunigaikštis
Gediminas medžioti už keturių mylių nuo Trakų, ir randa
ties Vilnios upe gražų kalną, ant kurio užtinka didžiulį
žvėrį taurą, ir nukauna jį
ant to kalno, kurį dabar vadina Taurakalniu. Ir buvo labai vėlu
į Trakus vykti, ir sustojo Šventaragio slėnyje, kur degindavo
pirmuosius didžiuosius kunigaikščius, ir čia apsinakvojo. Ir
ten miegodamas jis sapnavo, kad ant kalno, kurį vadina Kreivuoju, o dabar
Plikuoju (vilniečiai jį žino kaip Trijų kryžių
kalną. – Aut.) stovi didžiulis geležinis vilkas, o jame staugia
tartum šimtas vilkų. Ir pasibudo iš savo miego, ir tarė savo
žyniui, vardu Lizdeikai, kuris buvo rastas erelio lizde (ir buvo tasai
Lizdeika vyriausiasis kunigaikščio žynys, o paskiau vyriausiasis
pagoniškas kunigas): „Sapnavau, - sako, - nuostabų sapną“, -
ir papasakojo visa, kas
jam sapne buvo pasirodę. Ir tasai Lizdeika tarė: „Viešpatie
kunigaikšti, didis
geležinis vilkas reiškia: sostinės miestas čia stovės,
o staugimas jo viduje – tai jo garbė sklis visame pasaulyje. Ir didysis
kunigaikštis Gediminas tuoj rytojaus dieną neišvykdamas nusiuntė
žmonių ir įkūrė vieną pilį Šventaragyje
– Žemąją, o antrą – Kreivajame kalne, kurį dabar
vadina Plikuoju, ir davė toms pilims Vilniaus vardą. Ir įkurdinęs
miestą, perkėlė savo sostinę iš Trakų į Vilnių“.
-
Nieko nepasakysi, graži legenda, - sutinka Vilniaus archeologai. – Tik
gaila, kad toje legendoje beveik nėra nė kruopelytės tiesos.
-
Ką, netiesa ir tai, kad Gediminas nukovė, kaip pasakyta, didžiulį
žvėrį taurą?
-
Negalėjo jis ten taurą nukauti.
-
Kodėl gi?
-
Todėl, kad jau Gedimino laikais Vilnios ir Neries santakoje nebuvo tokio miško,
kuriame medžiotojas būtų galėjęs užtikti taurą.
(Vilnia – tai tas Neries intakas, kuris tarybiniais metais buvo vadinamas Vilnele. Tiesiog buvo užmirštas to upelio senasis vardas – Vilnia. Istorikai siūlo grįžti prie šio upelio vardo – Vilnia, kuris ir davė miestui pavadinimą – Vilnius.)
-
Tai kurgi dingo miškas?
-
Daugelyje vietų jis jau buvo sunaikintas – ten gyveno žmonės. O
jeigu paimsime pilies kalną, tai ant jo žmonės apsigyveno nuo
neatmenamų laikų – dargi prieš mūsų erą. Kaip
rodo archeologiniai kasinėjimai, jau V – VI a. ant kalno buvusios sodybos
buvo įtvirtintos, o kalno papėdėje, ten, kur prasideda Vilniaus
senamiestis – išaugusi nemaža gyvenvietė.
Maždaug
X a. ant kalno buvo pastatyta medinė pilis, kuri išstovėjo iki
XIII a. Jos vietoje XIV – XV a. pradžioje iškilo mūrinė
pilis su trimis aštuonbriauniais bokštais, kuri buvo pavadinta Aukštutine.
Jos likučiai pasiekė ir mūsų dienas. Pro kiemo vartus šlaitu
kelias ėjo į triaukštę Žemutinę pilį, kuri
stovėjo už dabartinės Katedros. O iš Žemutinės
kelias vedė į nedidelę medinę Kreivąją pilį,
kuri stovėjo priešingame Vilnios krante ant Plikojo kalno.
Taip atsirado ištisas Vilniaus
pilies kompleksas, kuris tapo Lietuvos didžiųjų kunigaikščių
rezidencija. Vėliau Žemutinė pilis buvo apjuosta mūrine
gynybine siena
su bokštais. Dabar Katedros aikštėje esanti varpinė kaip tik
stovi ant vieno tokio bokšto pamatų.
Reikia
pasakyti, kad Vilniaus pilis suvaidino didelį vaidmenį – ji atlaikė
didžiausius kryžiuočių antpuolius. Jiems niekada taip ir
nepasisekė jos paimti. 1390 metais kryžiuočiai pilį buvo
apsiautę net ištisas penkias savaites. Tiesa, tada jie sudegino Kreivąją
pilį, kuri daugiau niekados nebuvo atstatyta. O 1392 metais kryžiuočiams
pasisekė net nugriauti vieną Aukštutinės pilies bokštą
ir kai kuriuos Žemutinės pilies bokštus, bet įsiveržti
į pilies kiemą jie taip ir nepajėgė.
Kas
skatino žmones kalno papėdėje kurti savo sodybas?
Tai, kad ties Vilnios žiotimis per Nerį buvo brasta - tiltų
tada nebuvo, kad čia ėjo svarbūs to meto prekybos keliai. Taigi
netoli tų kelių ir stengėsi statyti savo namus daugiausia
amatininkai ir pirkliai. Tiesa, tada Vilnia turėjo ir kitą vagą
– ji juosė dabartinę Katedros aikštę ir savo vandenis
į Nerį plukdė pro dabartinės Mokslų akademijos
bibliotekos pastatą.
Kaip
tvirtina archeologai, jau XIII a. pabaigoje ir XIV a. pradžioje aukštumoje
– kalvose, kurios yra Neries ir Vilnios santakoje – jau buvo įsikūręs
visas kvartalas. Be to, ištisa gyvenvietė buvo išaugusi ir
kairiajame Vilnios krante – dabartinio senamiesčio vietoje. Žodžiu,
XIII a. pabaigoje – XIV a. pradžioje, kaip pažymi archeologai,
Vilnius buvo tapęs dideliu mediniu miestu. Užimamu plotu jis prilygo
daugeliui tuo metu buvusių Rytų Europos miestų.
Reikia
pabrėžti ir tai, kad rašytiniuose šaltiniuose, jeigu jiems
tikėti, Vilnius minimas dar anksčiau. Antai, anglų epe, kuris
pavadintas pirmuoju žodžiu „Vidsith“ (keliauninkas), dainius
pasakoja apie įvairias šalis, tautas ir miestus, kuriuos jis matęs.
Tarp jų pasakojama apie „Velena and Vylna“. Kai kurie istorikai mano,
kad tai galėjo būti Veliuona ir Vilnius. Bet kadangi rankraštis
datuotas X a., tenka smarkiai suabejoti, ar tikrai tie žodžiai reiškia
lietuviškus miestus.
Lenkų
istorikas Tadeušas Čackis (Czacki, 1765-1813), daug rašęs
apie Lietuvą, remiasi islandų poetu ir įžymiu istoriku
Snoriu Sturlusonu (Snorri Sturluson, 1178-1241), kuris atsieit lankėsi ir
Lietuvoje. Sturlusonas savo veikale, užsimindamas apie lietuvių ir
skandinavų kalbų giminystę, mini dvi vietoves – Velni ir Tryk.
Čackis daro išvadą: Velni – greičiausiai bus Vilnius, o
Tryk – Trakai. Šį spėjimą pakartojo daugelis mokslininkų
– vilnietis istorikas ir publicistas Mykolas Balinskis (1794-1864), lenkų
rašytojas ir istorikas Juzefas Kraševskis (Kraszewski, 1812-1887),
tarybinis orientalistas, kilimo vilnietis, TSRS MA akademikas Ignatijus Kračkovskis
(1883-1951), lenkų archeologas Adomas Kirkoras (Kirkor, 1818-1886) ir kt.
Iš
kur Čackis paėmė tas žinias? Jis aiškino, kad Snorio
Sturlusono kelionių aprašymo (sagų) rankraštis buvęs
Kopenhagos bibliotekoje, ir kad jo prašymu to rankraščio kai
kurias nurašytas dalis jam prisiuntęs Lenkijos ambasadorius Danijoje.
Beje, jis nenurodė, kurioje sagoje kalbama apie tuos miestus.
Dabar,
kai išėjo
Snorio Sturlusono
veikalo keli leidimai su komentarais ir rodyklėmis, nė vienoje
rodyklėje nėra vietovardžių „Velni“ ir „Tryk“. Matyt,
Čackis bus ką nors sumaišęs, ir jo tvirtinimas apie
Sturlusono kelionę į Lietuvą greičiausiai liks tik gražiu
mitu.
Rusų
Voskresensko metraštis mini XII a. Vilnių. Tačiau pats metraštis
parašytas XVI a. Jame pasakojama apie Mindaugo kilmę, apie tai, kaip
jis atsirado Lietuvoje. Gana įdomi istorija. Pagal metraščio
autorių Polocko miestą, kurį valdė Rostislavas Rogvolovičius,
nukariavo kunigaikštis Mstislavas, Vladimiro Monomacho sūnus.
Rogvolovičiui nieko kito neliko kaip pabėgti į Konstantinopolį.
Kadangi Lietuva iki to laiko mokėjusi Polockui duoklę, tai didysis
kunigaikštis Mstislavas Vladimirovičius pareikalavęs, kad Lietuva
ir toliau mokėtų duoklę, tik Ugros karaliui. Lietuva, žinoma,
su tuo sutikusi ir pasikvietė iš Konstantinopolio kunigaikščio
Rostislavo Rogvolovičiaus vaikus – Davidą ir Maukoldą.
Mindaugas, atsieit, ir buvęs Maukoldo sūnus. O Mindaugo vaikai
buvo Vaišelga ir Daumantas. Taip pirmuoju Vilniaus kunigaikščiu
tapo Maukoldas.
Kad
iš piršto laužta ši istorija, rodo daugelis žinomų
faktų. Bet ji turėjo ir kitą tikslą – įrodyti, kad
Lietuvos valdovai yra slavų kilmės. Ką rodo faktai? Visų
pirma, Mindaugas valdė Lietuvą ne XII a., o XIII, t.y. 1236-1263
metais ir Ipatijaus metraštyje minimas kaip vienas iš penkių
vyriausiųjų Lietuvos kunigaikščių. Livonijos eiliuotoji
kronika kalba apie Mindaugo tėvą Ringaudą kaip apie labai galingą
kunigaikštį, kuriam nebuvę lygaus. O kas liečia Daumantą,
tai jis nebuvo nei Mindaugo sūnus, nei jo giminaitis. Daumantas buvo Nalšios
kunigaikštis ir kartu su Žemaitijos kunigaikščiu Treniota nužudė
Mindaugą ir du jo sūnus – Ruklį ir Repeikį. Po to
Daumantas buvo priverstas bėgti iš Lietuvos, nusigavo į Pskovą,
priėmė pravoslaviją ir 1266 metais, pasivadinęs Dalmontu,
buvo išrinktas Pskovo kunigaikščiu. Po Daumanto-Dalmonto mirties
stačiatikių bažnyčia jį paskelbė šventuoju.
Vilniaus
vardą ne kartą mini ir kryžiuočių ordino atstovai.
Tvirtindami, kad Vilniaus vyskupystę įsteigęs Mindaugas. Antai,
1393 m., kai Torunėje vyko Lenkijos ir ordino derybos, kryžiuočių
atstovai pareiškė: „Jeigu sakote, kad lietuviai geri krikščionys,
tai tegul atiduoda mums paimtus į nelaisvę ordino žmones ir
apsaugokite nuo jų, duodami tikrą garantiją, kad neatsitiktų
panašiai, kaip atsitiko Mindaugo laikais, kuris ir Vilniaus vyskupystę
įkūrė, o paskui pasidarė apostatu“ (maištininku,
graik. – Aut.). Kad Mindaugas buvo įsteigęs Vilniaus vyskupystę
ir net pastatęs Vilniaus katedrą, kalbama ir ordino rašte, kuris
datuotas 1409 m.
Tačiau
esami Lietuvoje dokumentai rodo, kad Mindaugas, priėmęs krikščionybę,
iš pradžių buvo įsteigęs tik vieną vyskupystę
– Lietuvos, kur vyskupu buvo paskirtas kunigas Kristijonas. Jam Mindaugas užrašė
pusę Betygalos, Laukuvos ir Raseinių žemių. Tačiau
Kristijonas Lietuvoje negyveno ir bažnyčių čia neturėjo.
Bijodamas pagonių, jis įsikūrė Rygoje, kurią valdė
kalavijuočių ordinas. Tiesa, XIII a. viduryje į vyskupus buvo
įšventintas domininkonų vienuolis lenkas Vitas, kuris turėjo
apaštalauti likusioje Lietuvos dalyje, tačiau niekur nė žodžiu
neužsimenama apie Vilnių. Tad išvada gali būti viena – kryžiuočių
raštai apie Vilnių, kaip XIII a. miestą, negali būti laikomi
autentiškais.
XVI
a.Lietuvos metraštyje minimas Šventaragio slėnis, esantis Vilnios
ir Neries santakoje, kuriame XIII a. buvo sudeginti kunigaikščio
Šventaragio – Utenio sūnaus – palaikai. Tačiau ar iš
tikrųjų buvo toks kunigaikštis, tikslių žinių nėra.
Kiti dokumentai rodo, kad XIII-XIV a. čia buvo laidojami pagoniškosios
Lietuvos valdovai ir kilmingieji.
Lietuvių
istorikas Teodoras Narbutas (1784-1864), aprašydamas Šventaragio slėnį,
mini čia stovėjusius šventyklos pastatus su stabais ir aukurais,
papildydamas pasakojimą smulkiu apeigų aprašymu. Gi Motiejus
Strijkovskis (Stryjkowski, apie 1547-1593), daug rašęs apie Lietuvos
istoriją, kuriam Žemaičių vyskupas M.Giedraitis parūpino
kanauninko ir Jurbarko klebono postą, vienoje vietoje nurodo, kad šventoji
ugnis kūrenta ir mirusieji deginti ten, kur buvo patrankų liejykla, o
kitoje vietoje tvirtina, kad Perkūno šventykla stovėjusi ir
šventoji ugnis degusi ten, kur dabar stovi katedra. Kaip ten bebūtų,
bet archeologai jokių pagoniškos šventyklos griuvėsių
ar jų likučių su stabais nerado. Ir nėra jokių kitų
rašytinių šaltinių, kuriuose būtų užsiminta
apie panašias šventyklas su stabais. Todėl šiandien sunku
pasakyti, kiek Šventaragio slėnys buvo svarbia pagoniško kulto
vieta.
Mitas
apie Šventaragio slėnį parašytas, kaip minėjau, XVI a.
Reikia pasakyti, kad Lietuvos Metraščio autoriai XVI a. buvo paveikti
Renesanso epochos pažiūrų. Buvo madinga tais laikais ieškoti
savo šaknų senojoje Romoje, antikoje ir vaizduoti, kad mūsuose
viskas ar beveik viskas buvo panašiai, kaip tenai. Pavyzdžių toli
ieškoti nereikia. Tai ir panašios legendos apie miestų įkūrimą.
Tiktai Romos įkūrėją išmaitino vilkė, o apie
Vilniaus įkūrimą skelbia vilkas. O legenda, kad lietuviai kilę
iš romėnų? Beveik du šimtmečius gyvavo ši legenda,
ir nemaža užsienio istorikų rimtai gvildeno šį klausimą.
Todėl suprantama, kad į bet kokį užsieniečių
kronininkų siekimą sumenkinti Lietuvos kunigaikščius
Lietuvos metraščių autoriai reagavo labai smarkiai. O bandymų
tokių buvo. Ypač kas lietė didįjį kunigaikštį
Gediminą. Kai kurie kryžiuočių kronininkai stengėsi jį
pavaizduoti ne kaip aukštos kilmės vadovą, o vos ne vergą
– arklininką, kuris tarnavo pas kunigaikštį Vytenį.
Kunigaikštis Vytenis, kuris, kaip žinoma, titulavęsis Lietuvos ir
Ziemgalos karaliumi, daug nuveikė atgaudamas po Mindaugo mirties prarastas
Rusios žemes. Iš tikrųjų Gediminas buvo Vytenio brolis, ir
pastarajam mirus, 1315-1316 m. perėmė ir jo valdžią.
Reikia
pažymėti ir tai, kad ši mintis, jog Gediminas prastos kilmės,
buvęs kunigaikščio tarnas, atsispindi kai kuriuose lenkų ir
rusų metraščiuose.
Todėl
suprantama, kodėl Lietuvos metraščių autoriai stojo ginti
Gedimino garbę, išaukštinti jį kaip Vilniaus įkūrėją.
Tuo labiau, kad ir Romos popiežius pripažino Gediminą kaip
lietuvių ir daugelio rusų karaliumi.
Ir
iš viso Gediminą buvo už ką aukštinti. Prie jo smarkiai
sustiprėjo ir išsiplėtė Lietuvos valstybė. Nuo Gedimino
prasidėjo Lietuvos valdovų Gediminaičių dinastija. Gediminas
davė pradžią didžiulei Rusų valstybės kunigaikščių
ir bajorų giminei. Ir šiandien gediminaičiais save vadina
Maskvoje gyvenantys Chovanskiai, Golicynai, Kurakinai, Mstislavskiai,
Trubeckojai ir kt. Pagaliau nuo Gedimino prasidėjo Lenkijos, Čekijos,
Vengrijos karalių dinastija.
Tačiau
grįžkime prie mūsų iškelto klausimo: kas iš tikrųjų
įkūrė Vilnių? To tiksliai šiandien niekas negali
pasakyti. Užtat tiksliai žinoma, kada
rašytiniuose šaltiniuose autentiškai buvo paminėtas
Vilniaus vardas. Tai keturiuose Gedimino laiškuose, rašytuose į užsienį.
Vilnius minimas tų laiškų datose ir trijų laiškų
tekstuose. Laiške, kuris parašytas 1323 m. sausio 25 d. ir adresuotas
Vakarų Europos miestams, teigiama, kad jis, Gediminas, Vilniuje prieš
porą metų yra pastatęs bažnyčią domininkonams, o
laiške Saksonijos pranciškonams, kuris datuotas 1323 m. gegužės
26 d., Gediminas tvirtina, kad yra pastatęs dvi bažnyčias: „vieną
mūsų karališkajame mieste, vardu Vilnius, antrą –
Naugarduke“.
Taigi
1323 m. dokumentuose Vilnius oficialiai minimas kaip karališkasis miestas,
kaip Lietuvos sostinė. Tai datai įamžinti šalia katedros
Vilniuje buvo padėtas paminklinis akmuo, kuris visiems skelbia: 1323 m.
Vilnius jau buvo Lietuvos sotinė. Ir sostinę iš Trakų į
Vilnių perkėlė didysis kunigaikštis Gediminas.
Ar
gali kartais atsitikti taip, kad ateityje pasiseks rasti autentiškus
dokumentus, kuriuose Vilniaus vardas
bus paminėtas dar anksčiau? Visko gali būti. Nors daugelis
dokumentų per karus ir gaisrus žuvo, bet dar jų yra nemaža,
kurių nelietė istoriko tyrinėtojo rankos.
O
kol kas vadovaujamės tuo, kad Vilniui kaip Lietuvos sostinei šiemet suėjo
680 metų, ir kad sostinę Vilniuje įkūrė Gediminas.
2003
m. kovo 6 d.