Šv.
Velykų proga nuoširdžiai sveikiname tautiečius
ir
visus krikščionis, kartu su mumis švenčiančius
Kristaus
Prisikėlimo iškilmes!
Linksminkis,
žeme, džiaukis žmonija, naujas tau rytas teka skaistus;
Skamba
pasauly jau aleliuja, sklinda per kaimus, klonius, laukus. –
Laimė
pripildė sielas visų, džiaugias sulaukę švenčių
didžių.
Linksminkis,
žeme, džiaukis, žmonija, naujas tau rytas teka skaistus!
Levas
Karsavinas
VELYKOS, DŽIUGIOSIOS VELYKOS
Švenčių
šventė ir iškilmių iškilmės Velykos - tobuliausia
ir džiaugs-mingiausia
liturginė, t.y. bažnytinė, tikroviška krikščionybės
tiesos bei krikščioniškų lūkesčių išraiška.
Dogminis ir gyvybiškas Velykų turinys toks gilus ir toks šventas,
kad instinktyvus drovumas varžo bet kokį mėginimą jį
paaiškinti. Priartėdamas prie švenčiausių dalykų
žmogus bijo net sau pačiam pasakyti, ką mąsto ir ko viliasi.
Žmogaus žodis skamba kaip Dievo Žodžio suniekinimas… Todėl
tiek daug yra nepasakyta ar tik iš dalies pasakyta apie didžiausią
žmogaus tiesą ir paslaptį. Ir todėl krikščionybė
mums yra ne Dievažmogiškasis mūsų gyvenimo židinys, o
vis dar Kristaus "užantspauduotas kapas". Kad nebūtų
apgavystės ir galėtų juoktis "visa pajuokiantis pragaras",
"iki trečios dienos" prie kapo pastatyta sargyba, o paslaptingai
kylanti iš kapo gyvybė nežino, iš kur sklindanti, ir bejėgiškai
blaškosi ieškodama savo tiesos ir savo prasmės.
Bet
"Žodis buvo Dievas" ir "visa per Jį atsirado",
kaip sako velykinėje liturgijoje skaitomi evangelisto žodžiai.
"Jame buvo gyvybė", "žmonių šviesa". Ir
Jis, ir pati "tikroji Šviesa, kuri apšviečia kiekvieną
žmogų", "tapo kūnu ir gyveno tarp mūsų",
kaip vienas iš mūsų, kaip silpnas ir geibus žmogus. Tegu mūsų
žodžiai silpni ir geibūs kaip mes patys. Jis irgi buvo silpnas ir
geibus žmogus, o vis dėlto buvo Dievas ir skelbė tiesą. Tegu
mūsų žodžiai nuodėmingi, klaidingi. Jis prisiėmė
mūsų nuodėmes, atperka jas, taiso mūsų klaidas. Tegu
net mes vadiname Jį, Dievo Sūnų,
Žodžiu "analogiškai" mūsų žodžiui.
Mes Jį vadiname taip todėl, kad iš Jo mūsų žodis
ir Jis mūsų žodyje. Kitaip nei žodžiu neatplėšime
antspaudų nuo Viešpaties kapo. Dievobaimingas turi būti žodis,
bet dar prieš tai jis turi būti nuoširdus ir atviras. Ir geriau,
kad jis būtų nuoširdus ir kandus negu dievobaimingas ir
melagingas. Tas, kuris priėmė iš mūsų kryžiaus kančias
ir patyčias, atleis mums ir atžarumą; juk melas - nuodėmė
prieš Tiesos Dvasią.
"Velykos,
išgelbėjusios nuo sielvarto; nes šiandien iš kapo kaip iš
rūmų suspindėjęs Kristus" "mirtimi mirtį ir
pragarą numarino", ir "mes švenčiame mirties numarinimą,
pragaro sugriovimą, kito, amžino gyvenimo pradžią".
Kaip "Kristus, prisikėlęs iš numirusiųjų, daugiau
nebemiršta: mirtis Jam nebeturi galios", taip ir mes "pakrikštyti
Jo mirtyje", "esame suaugę su Jo mirties paveikslu, būsime
suaugę ir su prisikėlimo". Mirtis ir pragaras netenka savo galios:
mes nugalime juos Kristuje, jame mirtį mirtimi trypdami ir prisikeldami amžinajam
gyvenimui. Tiesa, tai tik pradžia, ir "dar nepasirodė, kas būsime",
bet tai ne vaizdinys, ne atspindys kokiame nors veidrodyje, o realiausia,
tikriausia pradžia, patsai prasidedantis "amžinasis gyvenimas".
Todėl ir galime bent šiek tiek jį įsivaizduoti, mąstyti
ir kalbėti apie jį. <…>
KĄ
ŽINOME APIE LEVĄ
KARSAVINĄ.
1918-ųjų
Velykų savaitę Petrogrado metropolitas Venjaminas palaimino profesorių
Levą Karsaviną kartu su keliais pedagogais įkurti slaptą
"Rusijos pasauliečių broliją Bažnyčiai ginti".
Ji turėjo organizuoti pasipriešinimą visoms bolševikų
pradėto Bažnyčios prievartavimo formoms. Ir Karsavinas tuoj pat
atsidūrė sostinės religinio gyvenimo centre.
1919
metais Universitete jis vadovauja seminarui "Krikščioniškosios
dogmos ir filosofijos istorija", pradeda rašyti "Krikščionybės
metafiziką", skaito viešas antiateistines paskaitas ir pranešimus
katalikiškame ratelyje apie stačiatikybę. 1921 metais įkurtame
Teologijos institute skaito kursą "Gnoseologijos ir metafizikos įvadas".
Veiklus instituto ir abiejų Universiteto bažnyčių
parapijietis Karsavinas ir čia susirado dėkingą auditoriją
ir kaip skaitovas bei pamokslininkas pasiekė neabejotinų laimėjimų:
Petrograde tuoj pat pasklido kalbos, kad "profesoriai Grevsas, Loskis,
Karsavinas skaito pamokslus bažnyčiose".
1922 metais ištremtas į Vokietiją Karsavinas ir ten nedelsdamas įsitraukia į bažnyčios veiklą: dalyvauja krikščioniškojo jaunimo suvažiavime Saarove, skaito paskaitas Religijos filosofijos akademijoje. 1926 metais persikėlė į Paryžių. 1928-40 Kauno, 1940-46 Vilniaus universiteto profesorius. 1949 m. represuotas. Mirė Abezės (Komijos ATSR) lageryje. Būdamas Lietuvoje Karsavinas skelbia straipsnius pamokslus (Paryžiuje leidžia-mame laikraštyje Eurazija) apie pagrindinių krikščioniškų švenčių prasmę ir reikšmę: "Kristaus gimimas" ir "Velykos, džiugiosios Velykos". Čia pateikėme straipsnio apie Velykas pradžią. Tekstas perspausdintas iš žurnalo "Naujoji Romuva" (2001, Nr.4).