Tarp
apaštalų kilo ginčas, kuris iš jų galėtų būti
laikomas didžiausiu. Bet Jėzus jiems pasakė: „Pagonių tautų
karaliai engia jas ir jų valdovai liepia vadinti save geradariais. Jūs
taip nedarykite. Kas vyriausias jūsų tarpe, tebūnie pats mažiausias,
o viršininkas tebūnie lyg tarnas“.
Tarnavimo didybė
(Kardinolo Audrio Juozo Bačkio pamokslas per šv.Mišias skirtas Prezidento inauguracijai)
<
... > žmogaus tikimumą drausmė ušmėgina ir
nuostatais savo visaip jį išbando (plg. Sir 4, 17). Šie Šventojo
Rašto žodžiai mums primena, kaip Dievo Sūnus, atėjęs
į žemę gyventi tarp žmonių, dykumoje buvo bandomas ir
gundomas. Tai labai svarbi detalė, kuri atskleidžia kiekvieno mūsų
žemiškosios kelionės dalią. Žmonijos priešas
velnias gundo Kristų pasirinkti žemišką gyvenimą, kurio
ženklai – kūniškumas, valdžia ir garbė.
Duonos
ir žaidimų – taip šaukė ne tik romėnų liaudis,
to linkęs reikalauti ir šių dienų žmogus. Dievas nėra
abejingas žmonių alkiui, kūno poreikiams, bet jis suteikia
teisingą tvarką. Kai jos nesilaikoma rikiuojant siekius ir tikslus,
kai gyvenimo prasmės motyvai apverčiami žemyn galva, griaunama ir
materialinių gėrybių sritis. Nustūmus Dievą į
šalį, žlunga ir tariamai svarbesnis kasdienis patogumas bei
saugumas. Tikimasi paversti akmenis duona, bet vietoje duonos pradedami dalyti
akmenys. Žadama padauginti vyno, bet į indus liejasi suplėkęs
vanduo. Šiame pasaulyje esame gyvi ne vien duona. Tik tuomet, kai dvasinis
maistas tampa žmogaus gyvenimo pagrindu, jis tampa pajėgus kurti gerovę
kitiems.
Kita
didžioji žmonijos pagunda yra valdžia. Visi svajojame apie stiprią
ir saugią valstybę. Džiaugiamės, kad esame pakviesti
prisijungti prie NATO ir Europos Sąjungos. Suvokiame, kad būdami ne
vieni, tapsime pajėgesni apginti savo šalį ir kurti joje gerovę.
Tačiau Šventajame Rašte skaitome: “Jei VIEŠPATS nesaugo
miesto, veltui budi sargai”(Ps 127). Be Dievo pagalbos žemiškoji
valdžia visada lieka dviprasmiška ir duži. Be Aukščiausiojo
paramos net stipriausieji valdovai nepajėgūs įgyvendinti sukeltų
vilčių. Tik būdama pavaldi Dievo teismui, valdžia gali
tarnauti gerovei. Ne fasadinis religingumas, bet tvirti dvasiniai pamatai išsaugos
mūsų valstybę, suteiks jai stiprybę, padės sukurti
darnią visuomenę.
Gundytojas
Dievo Sūnui siūlė
rinktis dar ir garbę. Žmogišką garbę – tai, kas kyla
iš žmonių planų ir nuostatų, kas nustumia Dievą
į pašalį, palieka jam vietos tik kaip privačiam reikalui,
kuris neturėtų per daug lemti mūsų ketinimų ir darbų.
Žmoguje šėtonas budina norą pasinaudoti įgyta galia,
idant priverstų kitus juo įtikėti. Tai senas, jau pirmuosius
Dievo sukurtus žmones pražudęs gundymas: nors trumpam užimti
Aukščiausiojo vietą, pasijusti Viešpačiu. Karti istorinė
patirtis mus moko, kad tik tuomet, kai išpažįstamas Dievas,yra
gerbiamas ir žmogus, o pasaulis gali tapti teisingesnis. Dievo valdžia
pasaulyje tyli, bet ji tikra, vienintelė ir amžina. Praeityje nuskendo
visos karalystės, kuriomis Jėzų gundė šėtonas. Tik
Kristaus Karalystė, Jo meilė ir didybė nepražuvo. Kodėl?
Prisiminkime,
kaip Kristusprieš savo mirtį ant kryžiaus susirenka su bičiuliais
valgyti Paskutinės vakarienės. Mokytojas, Vadovas, Karalius “[
pakyla nuo stalo, nusivelka viršutinius drabužius [ įsipila
vandens į praustuvą ir ima mazgoti mokiniams kojas bei šluostyti
jas rankšluosčiu [...]” Tai
atlikęs, klausia: “Ar supratote, ką jums padariau? Jūs vadinate
mane ‘Mokytoju’ ir ‘Viešpačiu’ ir gerai sakote, nes aš
toks ir esu. Jei tad aš – Viešpats ir Mokytojas – numazgojau jums
kojas, tai ir jūs turite vieni kitiems kojas mazgoti” (Jn 13, 4-14).
Apaštalai
buvo apstulbinti Jėzaus elgesio. Ir mums jį sunku suprasti. Dar
sunkiau paklusti Kristaus žodžiams: “Ir jūs turite vieni
kitiems kojas mazgoti”, o visų sunkiausia būti tikrai pirmajam,
panašiam į kojas mazgojantį Jėzų. Jėzaus etika
labai griežta – jis plauna kojas net savo išdavikui.
Kiekvieno
žmogaus misija yra tarnauti kitiems. Atlikta sąžiningai ir nuoširdžiai,
ji skatina bręsti tiek tą, kuris vykdo misiją, tiek bendruomenę,
kuriai tarnaujama. Ši taisyklė paties Kūrėjo įrašyta
į kiekvieno žmogaus sąžinę, ji daro žmogų
laimingą ir kuria laime kitiems. II Vatikano Susirinkimo mokymas byloja:
“Krikščioniškoji naujiena nenukreipia žmonių nuo
pasaulio statymo ir neskatina liautis rūpinusis panašių į
save gerove, bet veikiau priešingai – dar grižčiau įpareigoja
tuo rūpintis” (Gaudium et spes,
34).
<
... > Dievo Žodis mums sako: “Šiandien padėjau prieš
tave gyvenimą ir gerovę, mirtį ir pražūtį [ ... ]
padėjau prieš tave gyvenimą ir mirtį, palaiminimus ir
prakeiks-mus [ ... ] Jei [ ... ] mylėsi [...] savo Dievą, eisi jo
keliais, laikysies
jo
įsakymų, įstatymų ir įsakų, tada klestėsi ir
tapsi gausus, o Viešpats, tavo Dievas, laimins tave krašte, kurio eini
paveldėti” (Įst 30, 15-16).
Tesaugo
Aukščiausiasis mūsų Tautą ir tesuteikia visiems mums drąsos
su atsakomybe, kantrybe bei meile sąmoningai kurti Lietuvoje darną ant
tvirtų krikščioniškų pamatų. To melsti šiandien
susbūrėme šioje šventovėje ir už tai aukojame
šv.Mišių auką, kuri mus sutelkė prie dieviškųjų
paslapčių stalo, idant Viešpats, pamaitinęs Gyvąja
Duona, siųstų mus tarnauti savo broliams ir seserims.
Kardinolas Audrys Juozas BAČKIS