Gintaras
Beresnevičius
TŪKSTANTIS METŲ
BE
PENKIŲ DVYLIKTA
Tekstas
"Kultūros barų" konkursui
<<
EURO integracija ir kultūros politika>>.
Galima
pasakyti, kad Lietuvos istorijos likiminis kondensatas slypi vaizde, nuo
mokyklos suolo įsirėžusiame lietuvio sąmonėn: 1430.
Vytautas krinta nuo žirgo. Labai nelaiku.
Šis
"labai nelaiku" daug reiškė. Karūna buvo prikabinta
prie Lenkijos su visomis teigiamomis ir neigiamomis, o, tiesą sakant,
tiesiog žinomomis ir nežinomomis pasekmėmis. Ir kitas vaizdas -
Vytautas ant balto žirgo, girdo jį Juodmarėse.
Kas,
kad tik lietuvio sąmonėje toks stereotipas gali susiformuoti, perdėm
žemyninio mąstymo galvoje. Jis jungiasi į sistemą, vaizdų
krušą smegenims. Nesvarbu, kad arklys negers sūraus vandens,
svarbu, kad tai triumfo akimirka - prieita iki Juodosios jūros. Apoteozė.
Magnus
dux in gloria. Tik viena
smulkmena - Žemaičių pašonėje Memelis vokiškas,
kaip ir visa Baltija. Uosto irgi nėra. Jūros tėra vien rėmai.
Abi jūros.
Dar
vienas vaizdas, kimbantis prie pirmųjų - Vytautas ant balto žirgo
Žalgirio mūšyje. Iškeltas kryžiuočių krauju
suvilgytas kalavijas. Pergalės šauksmas burnoj.
Tai
pergalės stebuklas, pergalės, kuria nepasinaudota, prūsiškosios
žemės neaneksuotos, ordinas nepribaigtas.
Ir
taip visą laiką - apoteozėje iškeltas
valdžios auksinis obuolys su kirminu. Imperija iš
savarankių kunigaikštysčių, imperija, kuri vadinama
net ne karalyste, o Kunigaikštyste, tegu ir Lietuvos Didžiąja,
imperija, kurios valdantis etnosas nesugeba sukurti raštvedybos sistemos sava kalba. Imperija be savos
religijos; su pavaldiniais, bet amžiais be piliečių, su
demokratija, bet tik bajorams. Aukščiausia demokratijos fazė
žmonijos istorijoje buvo pasiekta Abiejų Tautų Respublikoje, tačiau
tai buvo demokratija vienam luomui,
kuris, pasipūtęs laisvėmis it povo plunksnomis,
žiauriai valdė baudžiauninkus, laisvė luomui, kuris,
laisvę gavęs valdyti valstybei, neidavo į karą ir net nemokėdavo
samdiniams. Dėl kvailai suvoktos garbės šmėsuodavo kardais,
atsiradus priešui it zuikiai sprukdavo į krūmus. Absoliuti laisvė,
matyt, tvirkina, kaip ir valdžia.
Bet
Lietuvos istorija pritvinkusi keisto dvilypumo, niekada iki galo neišsipildančių
svajonių ar paradoksalių laimėjimų, netampančių
pergalėmis, ar fatališkų pralaimėjimų akimirka iki
ranka pasiekiamo tiumfo. Paradoksai.
Bet
tuos didžiuosius kritimus lydi vienas atodūsis - o buvo likusi tik
akimirka.
Man
studijuojant, ir vėliau, Katedros varpinės bokšto laikrodis
nuolat mušdavo dvyliktą penkias minutes per anksti, lyg įkūnydamas
šitą lietuvišką potyrį. Mes visą laiką
gyvename penkios minutės iki dvyliktos, ir tai istorinių apoteozių
laikais, retai duodamais, greičiau
plėšiamas iš likimo nagų, o jų rengimui tenka dėti
šimtmečius. Pergalės mes neimame į rankas, arba ji išsprūsta,
ar mes nesugebame jos nutverti.
Kad
ir šis laisvės potyris - antrą sykį per XX šimtmetį
mes užkopėme ciferblatu į
dvyliktą valandą; tačiau toliau ėjo ne dienos brendimas, bet
šuolis į nuovargio ir nusivylimo popietę. Aplenkiant džiaugsmą,
kuris išsipildęs, virtęs kasdienybe tapo graužaties ir
savigraužos dalyku.
Žalgiris
ir Vorksla. Žalgirio pergalę mes adoruojame gal kiek pernelyg isteriškai,
nes iš jos gavome ne tiek daug germaniškos agresijos; placdarmas liko
tegu ir palaužtų, bet tų pačių teutonų rankose; tačiau
dėmesys krypsta ir sustingsta
todėl, kad tai nebūdinga. Mums būdingesnis įvykis yra
Vorksla. Pralaimėjimas ties visos Azijos valdymo slenksčiu. Jau visi
siūlai buvo Vytauto rankose, ir pergalės atveju jis galėjo sėstis
į Aukso Ordos sostą su visiškai neapskaičiuojamomis tokio
akto pasekmėmis pasaulio civilizacijai. Lietuva nuo Baltijos ir Juodosios
atrodytų žaisliukas prieš Lietuvą nuo Baltijos iki Kinijos
ir Mongolijos, eurazinę valstybę su keliamilijonine griežtai
disciplinuotų raitelių arija.
Mes
neadoruojame Vorkslos, nei kažkaip specialiai gailimės - mes apie ją
nešnekame, Vorksla iš istorinio istoriosofinio diskurso išstumta
kaip ir iš mūsų sąmonės. Nes tai per daug, mes tokio
reiškinio neaprėpiame protu. Šios galimybės.
O panašių būta. Mes jas išstūmę, užmiršę,
girdėdami praleidę pro ausis.
Kaip
išstumta ir daugelis pralaimėjimų, kaip kažkodėl išstumti
XVII-XVIII amžiai, kaip ir tai, kad Kristijonas Donelaitis - kone
Baudelaire'o amžininkas kaip ir tai, kad mūsų valstybė
visada bent jau nuo Krėvos sutarties gyveno simbiozėje - su lenkais,
rusais, o Mažoji Lietuva, į valstybingumą nepretendavusi, tam
tikra prasme buvo lietuviškesnė už Didžiąją su
savo realia, nors nepaskelbta mažalietuviška
kultūrine autonomija, bet visos nuolaidos iš vokiečių
pusės buvo lazda dviem galais, vokiečių tikslas visada buvo
germanizacija. O į Mažąją Lietuvą karalius Pričkus
kreipdavosi lietuviškomis afišomis, reikalaudamas grūdų ir
rekrutų. Nesvarbu, katras Pričkus, kuris iš Friedrichų, bet
Mažoji Lietuva, iš Prūsijos ir vėliau Vokietijos gaudama aukštą
švietimą ir ekonomiką, vis labiau mažėjo etniškai
ir jos likimas buvo suprogramuotas.
Esame
istorinė tauta, nepaprastai panirusi istorijoje, ir mūsų sąmonę,
ir pasąmonę istorija veikia ne mažiau nei auklėjimas šeimoje
ar individualūs kompleksai, gal dėl to, kad mes tapatinamės su
savo istorija, bent jau keli šimtai metų ar mažų mažiausiai
nuo Daukanto ir daraktorių laikų mūsų pažintis su
istorija sutapdavo su asmenine savimone, istorija buvo skaitoma ir suvokiama
kaip savas gyvenimas, kaip jo įvadas, o kiekvieno bent kiek prasilavinusio
asmens tapatinimasis su Lietuvos
istorija, gyvenimas istorijos rėžiuose - tai XX a. faktas, ir mes
į savo istoriją įspaudėme savo kompleksus, o iš jos perėmėme
jos krizes, kolapsus, apoteozes. Mūsų
psyche
sąlygota istorijos. Čia ir Žalgirio, ir Vorkslos, ir Vytauto
prie Juodmarių vaizdai, ir čia jie istoriškai ir archetipiškai
teisingi, čia žirgas geria jūrų vandenį, nes jis ištroškęs.
Čia ir visa išstumta turinija, pasąmonėn mes sugrūdę
visus pralaimėjimus ir galimas beprotiškas didybes.
Ir
kritimą nuo žirgo.
Visą
laiką mūsų istorijos ciferblate be penkių dvylikta, visą
laiką apoteozė atveda į greitą nuosmukį, niekada ji
nepradeda ilgo ir ramaus valstybinio istorinio gyvenimo tarpsnio. Visada
Vytautas apogėjuje, prieš pat Karūnaciją,
krinta nuo žirgo.
Mes
depresyvi tauta, psichologai tai pažymi, ir tai psichoterapijos pagrindų
faktas. Lenkuose, tarkime, vyrauja isterinės ligos, vokiečiams būdingiausios
obsesijos. Nieko keista, - pagalvoji. Ir nusišiepi, lygiai kaip lenkas
isterikas ar paranoikas vokietis nusišieptų, išgirdęs, kad
lietuviams amžina depresija.
Depresija
mums būdingai būtina, o Rūpintojėlis - iš psichologijos
vadovėlių paimta depresijos priepuolį išgyvenančio
asmens poza. Tai faktas. Depresinis motyvas
vienija mūsų asmeninio gyvenimo istoriją ir Lietuvos
istoriją.
Amžinas
negalėjimas užaugti. Amžinas vaikas su visais vaiko kompleksais.
Amžinai įspausta tarp
nelygstamai pranokstančių
galių. Lietuva per savo
istoriją nesubrendo. Liko vaiku. Mūsų laikysena, mūsų
kompleksai, pozos, įsižeidimai - tai vaiko elgesys. Visa tai, ką
mes darome, būdinga vaikui, ir istoriniai poelgiai gali būti paaiškinami
vaiko psichologija.