Ikona
- Bažnyčios vaikas !
Taip
pavadintas žurnalistės pokalbis su dviem dailininkėmis,
atspausdintas "Sandoroje"
(nr. 4, 2002). Primindama tikėjimo tiesas, ikona puoselėja į ją
žvelgiančiojo dvasinį gyvenimą, padeda įsijausti ir
patirti dieviškąją realybę. Ji - žmogaus susitikimo su
savo Kūrėju vieta. Tačiau didingos, senove dvelkiančios
ikonos tarsi svetimos lietuvio akiai. Daugelis pasakytų, jog tai stačiatikių,
o gal rusų menas. Kodėl vis dėlto ikonos labai svarbios ne tik bažnyčios
interjerui, bet ir liturgijai, kodėl tai universalus bažnytinis menas?
Pateikiame dialogo nuotrupas.
Dalia: Viskas prasidėjo
nuo stovyklos. 1997 m. vasarą Vilniuje, Bernardinų bažnyčioje,
vykusi stovykla išmokė abėcėlės, t.y. nurodė pačius
elementariausius dalykus, kaip tai daryti. Buvo pristatyta tipologija: Kristaus,
Marijos ir švenčių ikonos. Na, žinoma, senoji bizantinė
technika: gruntuota medžio lentelė, kiaušinio tempera, auksavimas.
Mus mokė pranciškonas
brolis Carlo iš Italijos, baigęs A.Rubliovo ikonografijos
mokyklą. Po tos vasaros jis išvažiavo. Stovykla truko 10
dienų, po jos likome vieni. Aš buvau pirmoji, pradėjusi tapyti
savarankiškai. Nors turėjau piešimo įgūdžių,
buvo labai sunku….
Svarbiausia
yra tai, jog ikoną reikėtų vertinti kaip užrašytą
teologiją, o ne kaip pasaulietinio meno objektą. Čia kiekviena
spalva, judesys turi savo reikšmę, tik reikia mokėti juos
skaityti. Daugelis žmonių to nežino ir žiūri į
ikoną kaip į piešinį, o ne liturginio meno jbjektą.
Audronė: Iš tapybos
pusės šį meną būtų galima vertinti kaip
dekoratyvinę simbolinę tapybą, tačiau ne ta prasme, kuria ją
supranta menotyrininkai. Ikonos esmė ta, kad ji yra kaip puslapis iš
Šventojo Rašto, kurio tekstas nekeičiamas. Tas pats puslapis, tik
parašytas spalvomis ir linijomis. Tai sutartinis raštas, kurį mokėdamas
gali perskaityti vaizdą…. Ikonose dailininkas nieko nekuria, jis perduoda
Bažnyčios tikėjimą. Piešiu tai, kuo tikiu
- tai Dievui tarnaujantis menas.
Dalia (atsakydama į
klausimą - ką jai reiškia pats tapymo procesas: saviraišką,
maldą, pasakojimą kitiems apie transcendenciją ir t.t.): Maldą
- tai savotiškas Dievo ieškojimas. Kai nupiešiau pirmąsias
ikonas, apėmė keistas pojūtis: atrodo, pieši savo rankomis,
čia pat padėti dažai, ir staiga pastebi, kad į tave žiūri
Dievo veidas. Tiesiog atrandi jo atvaizdą.
Audronė: Tai malda,
tarnystė ir skelbimas. Man patinka, kad ikonos negali kitaip suprasti,
savyje ji neturi dviprasmiškumo… pačiame kanone įrašyta,
jog turi būti aiškios linijos, viskas kruopščiai atlikta.
Dalia: Taip, ši taisyklė
galioja. Tapydama pateikiu tai, kuo tikiu. Tai tam tikras santykis su ikona -
kai tik pradėjau dirbti, pajutau, kad taip turi būti, nors dar nežinojau
kodėl…. Kanonas nėra išlaužtas iš piršto - jis
formavosi beveik tūkstantį
metų. Šie dalykai yra laiko patikrinti, ir jei kartais asmeniškai
kažko nesuvoki, tai ikona po truputį atsiskleidžia.
Atvirkštinė
perspektyva (ikonoje) - tai Dangaus
karalystė teigimas, nes ten dar labiau neaprėpiamoje platybėje
atsiveria tai, kas nuo manęs tolsta. Įprasta, kad visos perspektyvinės
linijos bėga į mane, todėl aplink esantys daiktai mažėja,
o tai reiškia, jog aš esu centras. Ikonose yra atvirkščiai -
tai, kas nuo manęs tolsta, didėja, platėja, aš nebesu
centras. Tai nėra pabėgimas - tai dvasunis poilsis. Man teko piešti
architektūrą atvirkštine perspektyva. Pasijutau tarsi Dangaus
karalystėje, vaikų pasaulyje. Visi vaikai taip piešia, o vėliau
mokomi piešti renesanso perspektyva ir kažkas juose nužudoma…
Ikonos
dvasingumas tiesiogiai priklauso nuo meistro dvasingumo. Ikona tiek šiuolaikiška,
kiek jos meistras iš tiesų gyvena tomis tiesomis, kurias perteikia.
Jis nebūtinai turi būti
šventas, tačiau turi būti Bažnyčios žmogus ir
gyventi jos ritmu - tai yra svarbiausia. Ikonos ir šiandien
turi per pirmąjį tūkstantmetį
Bizantijoje susifomavusį krikščioniško gyvenimo krūvį.
Čia piešiamas žmogaus portretas, bet nereikia pamiršti, kad
tai žmogumi tapusio Dievo atvaidas.
Audronė: Ikona, kaip joks
kitas liturginis menas "stovi" ant Šv. Rašto. Juo labiau
kad ortodoksų Bažnyčia yra išlaikiusi jos vietą
pačioje liturgijoje, liturginiame veiksme. Vakaruose ikona taip pat po
truputį grįžta į Bažnyčios erdvę, bet ji ne
visada dalyvauja liturginiame veiksme. Tačiau Romoje jau galima pastebėti
bažnyčių interjerų su ikonomis, kurios po truputį
įtraukiamos į liturginį veiksmą, ir tai žymi Rytų
ir Vakarų suartėjimą.
Popiežius Jonas Paulius II yra už tai, kad ikonos sugrįžtų,
nes jos pirmiausia yra
liturginis menas. Broliai pranciškonai pastebi, kad ikona žymi
nesuskilusios Bažnyčios meną. Ji - Bažnyčios vaikas, tačiau
pastarajai skilus, kaip atsitinka suirus šeimai, šis vaikas pasimetė.
Ortodoksų Bažnyčia ikonų tradiciją išsaugojo, o
Vakarų Bažnyčia po truputį mėgina ją susigrąžinti.
Ikona… gali padėti Bažnyčiai susivienyti.
Dalia: Ikona gali būti ir
yra atsvara šiandieniniam pliuralizmui, daugiasro-viškumui mene;
ji atstato pusiausvyrą, tvarką, padeda suprasti pagrindines tikėjimo
tiesas. Jos kanoniškumas apsaugo nuo nereikalingų fantazijų. Be
to, ikona disciplinuoja tą, kuris tapo ir daro tvarką tikėjime,
pasako, kas yra kas. Todėl jos aktualios konkrečiam žmogui.
Audronė: Jei pažįsti
Šv. Raštą, tai ikona tau būtinai prabils. Tačiau yra
labai svarbu, kad kas įvestų į ikonų pasaulį. Man buvo
labai reikšminga turėti mokytoją. Šv. Raštą taip
pat gali skaityti, tačiau jei niekas nepadės - nesuprasi. Tai bažnytinė
kalba, todėl jei pažįsti Šv.Raštą ir tiki -
perskaitysi ikonas. Ši universali kalba leidžia suprasti ikoną,
nesvarbu, ar ji būtų Rusijoje, ar Bulgarijoje, ar Romoje.
Dalia:
Ikona gimsta iš liturgijos, ji - garbinimo menas. Todėl ikona -
labai svarbi Dievo ir žmogaus santykio grandis.
Caro
laikais katalikų bažnyčiose kabindavo ikonas rusinimo
ir stačiatikybės skleidimo tikslais, o lietuviai stengdavosi jas išmesti.
Todėl ypač vyresnio amžiaus žmonėms jos asocijuojasi su
prievarta.
Audronė: Tai problema,
nes tebegyvena labai
stipri mintis, kad ikonos - stačiatikių menas… tauta turi praeities
žaizdų, kurios neleidžia šios dovanos priimti. Jei gyventume
savo tikėjio gekmėje, šis menas mums
būtų tieiog būtinas. Bet yra ir kitas nuostabus dalykas.
Šiluvos Marijos paveikslas yra renesansinė Marijos Snieginės
ikonos versija, kurios
pirmavaizdis kabo Romoje Švč. M. Marijos Didžiosios
bazilikoje. Vadinasi, mūsų ikonos
turi tą
ikonografinį grūdelį - telieka jas toliau piešti.
Dalia: Tai ne atskiros Bažnyčios,
bet visos krikščionybės turtas. Beje, ir Aušros vartų
Marija - ikona, tik patyrusi Renesanso įtaką.