Iš
pokalbio su Lietuvos kardinolu Vilniaus arkivyskupu Audriu Juozu Bačkiu. -
Lietuvos Aidas, 2002 02 28; Rzeczpospolita.
- Sovietiniais laikais Lietuvos bažnyčia
įrašė į istoriją gražius puslapius. Garsios yra
"Katalikų bažnyčios kronikos", užfiksavusios
lietuvių kovą už laisvę bei religiją. Koks yra
Bažnyčios vaidmuo bei reikšmė dabar - jau laisvoje
Lietuvoje?
-
Bažnyčia iš tiesų tam tikru atžvilgiu buvo
dididentų prieglobstis. Buvo keli kunigai, kurie kovojo už
žmogaus, tautos ir Bažnyčios teises. Tačiau dauguma
visuomenės susitaikė su keliasdešimt metų trukusia
padėtimi ir prarado ryšį su religija. Užaugo kelios kartos,
kurios šiek tiek žinojo bažnytines tradicijas, bet nedalyvavo
Bažnyčios gyvenime, tad daugelis žmonių niekada
negirdėjo Dievo žodžio.
Tai
pagrindinė visuomenės formavimo krikščioniška dvasia
problema. Vis dėlto nedideliais žingsneliais einame į
priekį. Viešosios nuomonės apklausos rodo, jog
Bažnyčia yra gerbiama. Deja, negalima tvirtinti, kad mūsų
visuomenėje vyrauja krikščioniška sąmonė.
- Stebint Lietuvos visuomenės gyvenimą
susidaro įspūdis, jog Bažnyčia vengia išreikšti
savo nuomonę moralės požiūriu labai svarbiais klausimais,
pavyzdžiui, apie abortus. Ar taip yra dėl Bažnyčios
silpnumo?
- Aborto
klausimas mūsų šalyje nebuvo viešai diskutuojamas.
Šioje srityje vis dar galioja sovietinės nuostatos.
Bažnyčia nėra pakankamai stipri, kad galėtų daryti
įtaką visuomenės nuomonei. Žiniasklaida Bažnyčiai
beveik neprieinama. Spauda apskritai mus ignoruoja. Jeigu reikalaujame ko nors,
pavyzdžiui, šeimos labui, susilaukiame maždaug tokių
komentarų: ak, ir vėl kažkokie senamadiški dalykai.
Iš
tiesų neturime moralinio autoriteto mūsų visuomenėje.
Lietuvoje ir valdžios elitas, deputatai nėra išauklėti
krikščioniško tikėjimo dvasia. Kai Bažnyčia kreipiasi
į juos su kokiais nors postulatais, jie traktuoja juos paprasčiausiai
kaip vieną iš daugelio jiems pateikiamų nuomonių.
Faktiškai Lietuvos Bažnyčiai nėra vietos mūsų
visuomenės gyvenime. Pateiksiu konkretų pavyzdį: jeigu Lietuvoje
60 proc. santuokų baigiasi skyrybomis, kaip galėtų būti
vertinami mūsų pamokymai apie
santuokos nenutraukiamumą? Taigi Bažnyčios laukia didelis
darbas.
Kuomet
atvažiavau čia prieš 10 metų, galvojau, jog
Bažnyčios autoritetui atgauti reikės gal kokių 10
metų. Paskui supratau, kad turi išaugti nauja karta. Su viltimi
žvelgiu į dvidešimtmečius ar šiek tiek vyresnius
žmones, kurie kuria šeimas trokšdami gyventi vadovaujantis
tikėjimu bei krikščioniška sąžine. Būtent
iš jų susiformuos katalikiška inteligentija, prisiimsianti atsakomybę
už Lietuvos politinį ir visuomeninį gyvenimą.
- Kunige kardinole, jūs neseniai pirmą
kartą su oficialiu vizitu lankėtės Lenkijoje. Kaip klostosi
kontaktai tarp Lenkijos Episkopato ir Lietuvos Vyskupų Konferencijos?
- Esame
tame pačiame kelyje į ES, turime tuos pačius tikslus bei
nuogąstavimus. Vyskupai jau penkeri metai reguliariai susitinka, dalijasi
patirtimi. Problemos dažnausiai
susijusios su Vilniumi, kur gyvena daug Lietuvos lenkų. Lietuva jiems -
namai. Jie čia gyvena nuo amžių. Privalom stengtis gyventi
drauge. Džiaugiuos matydamas, kokia didžiulė pažanga
įvyko per pastaruosius 10 metų. Tapome vieni kitiems artimesni.
Iš lietuvių pusės jau nebėra nepasitikėjimo,
baimės, kad daug didesnė kaimynė užvaldys mus. Savo
ruožtu vietinai lenkai nori būti tikri Lietuvos piliečiai. Jie
suprato, jog reokia pristaikyti prie realybės ir nėra ko svajoti apie
autonomiją arba užsidaryti gete.
- Lietuvoje nemažą įtaką
atgauna pagonybė. Pagoniški elementai pasireiškia net
oficialiose iškilmėse, pavyzdžiui, per kunigaikščio
Gedimino paminklo atidengimą. Beje, jis įvyko prie pat Katedros.
- Tai
tiesa. Deputatai net svarstė, ar pripažinti pagonybę tradicine
Lietuvos religija. Aš pagonybę priskiriu folkloro sričiai.
Niekada nėra buvę pagoniškos religijos. Vyksta etnografiniai tam
tikrų tradicijų bei kultūros reiškinių tyrimai,
ieškojimai. Tačiau nėra jokių istorinių
dokumentų, patvirtinančių, jog pagonybė - religija.
Tie
tyrimai, ieškojimai kyla dėl tautinių sentimentų, dėl
troškimo turėti teisę pasakyti, kad Lietuvoje kažkas buvo
dar prieš jos krikštą bei atėjimą į Europą.
Lietuviai visuomet jautė didžiulę pagarbą gamtai.
Požiūris, jog tai buvo religija - perdėtas. Tie visi dabartiniai
mėginimai nėra atgaivinimas kažko, kas jau buvo, tai
kūrimas kažko naujo. Visos apeigos - tai etnografinis reiškinys.
Tačiau pagonybė turi ir politinį užnugarį.
Jaučiama tam tikra tendencija ją įtvrtinti. Tuo siekiama
sumažinti Bažnyčios vaidmenį.
"Lietuvos aidui" iš Varšuvos
rašo Edita Degutienė. Jo Eminencija kardinolas A.J.Bačkis apie
lietuvių ir Lietuvos lenkų santykius bei Bažnyčios
vietą mūsų visuomenėje//Lietuvos aidas, 2002 02 28, Nr. 48,
p.5.