"Viduramžiai niekada neatsisakys
fantastikos", - teigė menotyrininkas Jurgis Baltrušaitis -
Europos mokslininkų autoritetas.
Algirdas Julius Greimas
(1917-1992) savo gyvenimo pabaigoje rašė: "Jeigu per
pastaruosius trisdešimt metų meno istorikas Baltrušaitis
žinomas į Rytus nuo Berlyno kaip poeto Baltrušaičio
sūnus, tai į Vakarus nuo Berlyno poetas Baltrušaitis
žinomas kaip meno istoriko Baltrušaičio tėvas".
Jurgis Baltrušaitis jaunesnysis gimė 1903-aisiais Maskvoje. Žinant, koks turtingas intelektualų žiedas rinkdavosi anuomet Baltrušaičių namuose prie Pokrovo vartų, nesunku suvokti, iš kur toks įvairiapusis jaunuolio išsilavinimas: rusų, lietuvių, vokiečių, prancūzų kultūros buvo jam artimos nuo mažens. Namuose Jurgį mokė būsimasis Nobelio premijos laureatas Borisas Pasternakas. Vėliau vaikinas sėmėsi žinių vokiečių klasikinėje gimnazijoje, galiausiai susižavėjęs teatru "per klaidą" atsidūrė Paryžiuje. Čia susitiko jam lemtingą įtaką padariusį meno istoriką Henri Focilloną, pasirinko viduramžių istorijos bei archeologijos studijas Sorbonos universitete.
1931-aisiais
J.Baltrušaitis - jau mokslų
daktaras, kelių studijų autorius. 1933-1939 metais dėstė
meno istorijos kursą Kauno Vytauto Didžiojo universitete,
studentų labui parengė "Visuotinės meno istorijos"
dvitomį. Tačiau didžiausio populiarumo Europoje sulauks pokariu pasirodžiusios
J.Baltrušaičio knygos ir visų pirma - "Fantastiškieji
viduramžiai", kuriuos pirmąkart
lietuvių kalba dabar pateikė "Vaga" (iš
prancūzų kalbos vertė Aldona Merkytė).
Autoriui čia
rūpėjo panagrinėti absurdiškas, keistas, fantastiškas
meno formas. Viduramžių mene, anot J.Baltrušaičio,
"pašlyja natūrali pusiausvyra, pradedama ieškoti
įmanrybių ir sudėtingumo, atgyja grynai romaniški neramūs sapnai,
konvulsijos, sumaištis. Atgimę Pragaro ciklai,
šlykštūs išgalvoti padarai, mitinės būtybės
knibžda bestiarijuose, rankraščių paraštėse ar
skulptūriniame dekore".
Galvos su kojomis,
įvairiausi zoomorfiniai mišrūnai, keliagalviai dievai bei
demonai, netgi amūriukai siamiškai sulipusiais užpakaliukais -
monstriškoji menininkų fantazija buvo akivaizdi laikmečio
"mada".
Kodėl būtent
tuomet ir ką menininkai šiais vaizduojamais
"iškrypimais" norėjo amžininkams pasakyti? Versijos,
kurias savo atsiliepimuose aukštai įvertino tokios prancūzų šviesuomenės asmenybės,
kaip A.Malraux ir Ch. De Gaulle'is, - Jurgio Baltrušaičio knygoje.
Veidas, 2001 12
20, p. 44.