Neliko
nė vardo...
Į
XVIII a. pabaigą sunyko, o netrukus ir visiškai išnyko Lietuvos
valstybingumas, o tai buvo ilgo istorinio vyksmo rezultatas. Dalį savo
valstybingumo Lietuva buvo praradusi jau 1569 m. sudariusi uniją su Lenkija,
kada „abi valstybės buvo sujungtos į vieną iš dviejų
valstybių sudarytą federaciją“. Jungtinė Respublika (Žečpospolita)
buvo „abiejų tautų“ – Lietuvos Didžiosios kunigaikštystės
ir Lenkijos Karalystės valstybė. Nors Lietuva ilgai išlaikė
savo teritorinį apibrėžtumą, atskirą vyriausybę,
administraciją, teisę, kariuomenę, pilietybę, taip pat
politinio savarankiškumo siekimą ir kultūros skirtumus, dvilypė
valstybė vis dėlto tolydžio integravosi Lenkijos politinio
prioriteto pagrindu. 1791 m. gegužės 3 d. konstitucijoje, numatančioje
valstybės politinės struktūros reformą, valstybė buvo
pavadinta Lenkija, Lietuvos vardas išnyko iš jungtinės valstybės
administracinio paskirstymo. Nuo senosios „abiejų tautų“ valstybės
koncepcijos buvo ryžtingai pasukta prie vientisos valstybės ir
vieningos tautos (lenkų) idėjos. Lietuvos valstybinio savarankiškumo
likučiai buvo sunaikinti po paskutinio jungtinės valstybės
padalijimo, kuris buvo kaimyninių valstybių agresyvios politikos aktas.
Netekusi
valstybingumo ir įėjusi į carinės Rusijos sudėtį,
Lietuva neturėjo net nominalios autonomijos, o ilgainiui nustojo būti
minima ir kaip administracinis vienetas. Tiesa, kurį laiką Lietuvos
teritorijos Rusijos sudėtyje dar buvo oficialiai vadinamos Lietuvos vardu:
1797 m. buvo sudaryta Lietuvos gubernija, susidedanti iš prieš tai
sudarytų Vilniaus ir Slonimo gubernijų, 1801 m. pertvarkyta į
Lietuvos Vilniaus ir Lietuvos Gardino gubernijas. Tačiau nuo 1831 m.
Lietuvos vardas oficialiai nebevartojamas, o nuo 1863 m. prie Rusijos
prijungtosios Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės teritorijos
pradėtos vadinti Šiaurės Vakarų kraštu.
Nuo
karų su kryžiuočiais laikų dalie lietuvių gyvenamos
teritorijos pateko į Kryžiuočių ordino valstybę, vėliau
pasivadinusią Prūsijos karalyste. Rytinė karalystės dalis maždaug
nuo 1618 m. buvo oficialiai vadinama Lietuvos provincija arba tiesiog Lietuva (Prūsiškąja
Lietuva), kuri 1736 buvo pertvarkyta į Lietuvos departamentą su centru
Gumbinėje. Nuo 1818 m. departamentas buvo pertvarkytas į Gumbinės apygardą, ir Lietuvos
vardo oficialiai nebeliko.
Taigi
netekusi valstybingumo, Lietuva netrukus neteko ir savo vardo, buvo tarsi išbraukta
iš tuometinių politinių Europos žemėlapių. Ištrynus
šalies pavadinimą, oficialiai nebeliko ir lietuvių etnonimo,
nebeliko tautą telkiančios jos istorinės simbolikos. Tuo padaryta
didžiulė skriauda lietuvių kultūrai, nes buvo atimtas tėvynės
vardas, kaip ypatingos svarbos kultūrinis, moralinis, patriotinis simbolis,
kaip idealus nacionalinės kultūros institucijų pagrindas. Buvo
atimta tėvynė, palikta tik vietinė tėviškė.
Tuometinė
Lietuvos padėtis patvirtina tą faktą, kad tauta, praradusi savo
valstybingumą ir tapusi sudedamąja kitataučių valstybių
dalimi, nustoja buvusi savarankišku istorijos subjektu, savo likimo šeimininke.
Tautos istorija svetimos valstybės ribose tampa pačiai tautai daugiau
ar mažiau svetima. Be savarankiško valstybingumo netenkama daugelio
istorinės visuomeninės veiklos galimybių. Savarankiška
valstybė paprastai sudaro palankesnes sąlygas kurti nacionalines kultūrines
ir politines institucijas, telkti žmones kultūrinei kūrybinei
veiklai. Svetimųjų atnešta valstybinė administracija kultūrines
tautos pastangas dažniausiai varžo ir slopina, išsklaido kūrybiškai
potencialias jos asmenybes.
Tiesa,
oficialiajame gyvenime Lietuva, lietuviai, lietuvių kalba ir toliau išliko
kaip kultūros faktai, buvo minimi istorikų, etnografų, kalbininkų
veikaluose, rašytojų kūriniuose, tačiau kultūrinis
mokslinis interesas gali būti, o kalbamuoju atveju didžiąja
dalimi ir buvo visiškai abejingas gyvybinėms tautos reikmėms.
Nors
ir buvo išbrauktas tautos vardas, bet liko gyva pati tauta. Joa sąmonėje
išliko Lietuvos, kaip tėvynės, vardas, vėliau tapdamas
integruojančiu atgimstančios nacionalinės sąmonės
komponentu. Tačiau tauta buvo išsekinta ir nusmukdyta šimtametės
baudžiavos, sumažėjusios kiekybės ir socialinės savo
sudėties. Sociališkai savarankiškiausias ir kultūringiausias
sluoksnis – diduomenė buvo daugiausia nutautusi, pasidavusi svetimai kultūrinei
įtakai, atitrūkusi nuo savo tautos ir krašto interesų,
tapusi jiems svetima ir netgi priešiška. Nuo liaudies, kaip tautos
kamieno, buvo atitrūkęs kaip tik tas sluoksnis, kuris kitose tautose
sudarė šviesuomenę, buvo pagrindinė valstybingumo tradicijos
tęsėja, kultūros vertybių telkėja, kūrybinių
asmenybių kėlėja. Lietuvoje didžioji dalis vietinės
diduomenės tapo aktyvia nutautinimo ir socialinio pavergimo jėga.
Pagrindinė tautinio autentiškumo saugotoja buvo liaudis, lietuviškas
kaimas, išlaikęs stiprią etninio savitumo nuovoką, prieraišumą
prie gimtosios kalbos ir papročių. Kaime, tarp valstiečių ir
smulkiųjų bajorų išliko etninė lietuvių kultūra
– kalba, tautosaka, liaudies menas, papročiai, tautinės savimonės
apraiškos, istorinės atminties fragmentai. Kaimo dėka išliko
etninis istorinis krašto savitumas, skyręs Lietuvą nuo Lenkijos
bei kitų kaimyninių kraštų.