Baltų genčių išnykimas
Marija Gimbutienė. Rytprūsių ir Vakarų Lietuvos priešistorinės kultūros apžvalga.
Vakarų baltų kraštas - baltų kultūros centras // Mažoji Lietuva. Studia Lituanica.
I.New York,
N.Y. 1958, p. 11-122.
Pasaulinio
garso mokslininkė archeologė Marija Gimbutienė trumpai ir aiškiai
charekterizuoja baltų genčių išsidėstyumą
pietrytiniame Baltijos pakraštyje, jų
aukštą kultūrą ir jų išnykimo (gal tiksliau, išnaikinimo)
aplinkybes. Manome, skaitytojams, nutolusiems nuo Lietuvos informacijos šaltinių,
verta priminti šiuos elementarius faktus
1
pav. Prūsų kilčių sritys 13 a., prasidedant
karams
su vokiečių ordinu.
Kai
kalbama apie indoeuropiečių kalbinės
grupės šaką - baltus arba aisčius, gyvenančius pietų
rytų Pabaltijy, paprastai
galvojama apie lietuvius ir latvius. Tačiau dar palyginti visai neseniai
į vakarus nuo lietuvių, tarp Vyslos ir Nemuno, gyveno vakariniai
baltai - prūsai (1 pav.). Iki 18 a. pradžios Rytprūsiuose dar
buvo aptinkama prūsiškai (baltiškai) kalbančių žmonių,
nežiūrint į tai, kad šis kraštas nuo vokiečių
ordino užkariavimo 13 a. pabaigoje buvo sistemingai germanizuojamas.
Šalia
prūsų, viena iš neabejotinai stipriausių ir turtingiausių
kilčių buvo kuršiai, kurie gyveno į šiaurę nuo prūsų,
dabartinės Lietuvos ir Latvijos pajūryje (1 pav.). Kuršių
kalba, labai gimininga lietuvių, latvių ir prūsų kalbai,
gyva išliko apie 400 metų po kuršių laisvės netekmo 13
a. 17 a. dokumentuose ji dar pažymima
kaip atskira kalba, gimininga latvių kalbai. Skandinavų šaltiniai
iš 7-13 a. paliko nemažai žinių apie karinguosius kuršius,
bet dar daugiau apie juos galime sužinoti iš arche-ologinių
duomenų. Kuršių, kaip ir prūsų, kultūros klestėjimas
priklauso prieš-istoriniams
laikams.
Tarp
1 ir 13 a. po Kr. istorijos žinios apie prūsus ir kuršius yra
negausios ir atsitiktinės. Šį trūkumą papildo vietovardžiai
ir ypač archeologiniai radiniai.
Vietovardžiai
yra ryškūs baltų gyvenamųjų vietų palikuonys Rytprūsiuose;
ir ne tik Rytprūsiuose: baltiškieji vietovardžiai siekia sritis
į vakarus nuo Vyslos ligi Persantės upės. Tačiau vien iš
kalbos duomenų nedaug ką galime sužinoti apie bendrą kultūros
charakterį priešistoriniais laikais. Greta vietovardžių yra
archeo-loginiai paminklai, kurie liudija baltiškąją kultūrą
besitęsiančią tose pačiose srityse per tris tūkstančius
metų. Rytprūsiuose, ypač srityje į rytus nuo Pasargės,
ir Klai-pėdos krašte kultūros tęstinumo problema ir jos
baltiškumo klausimas nesukelia jokių abejonių…
Vakarų
baltų gyvenamoji teritorija tarp Vyslos ir Lietuvos bei Latvijos pajūrio,
pietų rytų Baltijos jūros atkraštyje, archeologiškai
yra viena iš turtingiausių šiaurės Europoje. Per ilgus priešistorinius
laikus Rytprūsiai ir Klaipėdos kraštas dominavo kultūriškai,
pralenkdami kaimynines sritis. Naujenybės iš pietų ir vidurio
Europos visų pirma plisdavo per Vyslą į Rytprūsius, ir tik
per čia nauji išradimai patekdavo į Rytų Pabaltijį bei
Gudiją. Materialinės kultūros atžvilgiu ši sritis
nebuvo periferinė. Ji buvo pats gyviausias kultūros centras rytiniame
Pabaltijy.
Palankias
sąlygas kultūrai augti šiame krašte suteikė geografinė
padėtis bei gamta. Rytprūsiuose ir Lietuvos pajūryje gyvenusios
baltų kiltys turėjo atvirą išėjimą į Baltijos
jūrą. Per derlingos žemutinės Vyslos srities lygumas ši
teritorija buvo sujungta su vidurio Europa. Vysla buvo tas vieškelis, kuris
vedė į Europos gilumą ir per ją iki Viduržemio marių.
Upių ir ežerų tinklas tarnavo vietiniam susisiekimui, o pagal
vandens susiekimo kelius daugiausia koncentravosi žmonių gyvenamosios
sodybos. Nemuno upynas buvo vartai
į tolimesnes rytų Pabaltijo ir Rusijos žemes. Tik į
pietų rytus nuo Mozūrų nebuvo atviro išėjimo, nes
čia kraštas buvo apsuptas natūralia siena - dideliais miškais
ir Pripetės pelkėmis.
Žemės
derlingumas ar klimato švelnumas vienaip ar kitaip veikė kultūros
charakterį. Tačiau vienas iš svarbiausių faktorių Rytprūsių
ir Lietuvos priešistorinės kultūros pranašumui prieš
kitas kontinentines sritis buvo pajūryje randamas gintaras ir prekyba juo.
To šiaurės aukso neišsemiama versmė buvo pietų rytų
Pabaltijys, ypač Sembos pusiasalis ir vakarų Lietuvos pajūris.
Čia vietiniai gyventojai tūks-tančius metų pakrantėse
ir seklumoje ieškojo gintaro, jį naudojo papuošalams, o dar
daugiau jo eksportavo į pietus. Per gintarą
ši pajūrio sritis įėjo į nuolatinį kontaktą
su vidurio ir pietų Europa. Ir
dėlto čia kultūra kilo tuo pačiu ritmu kaip vidurio Europoje.
2
pav. Gintaro prekybos keliai žalvario ir ankstyvajame
geležies amžiuje, tarp 1600 ir 400 m. prieš Kr.
…
Socialinę nelygybę vakarų baltų krašte liudija tiek rašytinės
žinios, tiek archeologiniai duomenys. Pakanka vien Vulfstano žodžių
iš 9 a. - turtingieji prūsai geria
kumelės pieną, o neturtingieji midų, prūsų krašte
esą daug pilių ir kiekvienoje pilyje karalius (kunigaikštis) …
Šimtai piliakalnių Rytprūsiuose, kaip ir Lietuvoje, ant kurių
stovėjo medinės feodalų pilaitės, liudija per eilę
šimtmečių buvusią feodalinę sistemą. Tą patį
sako turtingieji kapai, išsiskiriantieji iš kitų radinių
savo puošnumu ir gausumu bei importuotais dalykais. Kelių luomų
sistema buvo pavel-dėta iš protėvių indoeuropiečių;
ji veikė visose indoeuropiečių grupės tautose,
o baltuose ji stipriai išsivystė ir ilgai išsilaikė.
Pagal
13 a. istorinius šaltinius prūsai buvo susiskirstę net į
vienuoliką atskirų kilčių: sūduvius, nadruvius,
skalvius, sembus, notangus, bartus, varmus, pagudėnus, pamedėnus ir
Sasnos gyventojus. Į šiaurę nuo Nemuno deltos gyveno kuršiai,
o į šiaurę nuo skalvių bei į rytus nuo sūduvių
gyveno lietuviai (pav.1). Nėra duomenų, kad prieš 13 a. prūsai
būtų susivieniję į vieną politinį vienetą.
Susiskaldymas bei tarpusavio vaidai, kuriuos pastebėjo jūrininkas
Vulfstanas, galėjo būti viena iš priežasčių,
pagreitinusių prūsų palūžimą prieš vokiečių
ordiną. Bet ne vien dėl
vidinių priežasčių katastrofa įvyko. Per kelis šimtmečius
vikingus ir lenkus masino šis atviras ir turtingas kraštas. Ilgainiui
pietinės prūsų sritys turėjo pavargti nuo alinimosi su lenkų
kiltimis. Prūsai buvo išgyvenę ilgą įtampos laikotarpį,
prieš vokiečių ordinui įsikuriant, ir prieš tą
naują jėgą, kuri sistemingai ir masiškai spraudėsi
į rytų Pabaltijį, prūsai negalėjo išsilaikyti. Nežiūrint
neigiamai susi-dėsčiųsių aplinkybių, atkaklios kovos su
vokiečiais tęsėsi apie 60 metų -
nuo 1131 iki 1288 m.
Kuršius
nualino karai su vokiečių kardininkų ordinu, įsikūrusiu
Rygoje 1201 m. Gerai
suplanuotas kuršių Rygos užpuolimas 1210 m. dėl nepalankiai
susidėsčiųsių aplinkybių nepavyko. 1228 m. kuršiai
drauge su žiemgaliais sukilo prieš kardininkus, o 1228 m. sunaikino
Dunamundės vienuolyną. 1230 m. ištikęs badas labai
nusilpnino kuršius. Ordinas, tuo pasinaudodamas, planavo kuršiams
atsikeršyti. Kuršiai, tai pajutę, pasiprašė krikšto.
Šieurės rytų sritys - Banduva, Ventos sritis ir Bihavelant (Latvijos
pajūrio sritis su Liepoja) - pakliuvo ordino politinėn priklausomybėn
1230 m. gale, 1231 m. - ir rytinės kuršių sritys. Vėliau kuršiai
stengėsi kaip įmanydami išsivaduoti ir krikšto nebepaisė.
Tai suteikė ordinui progą toliau tęsti naikinimo karus, kurie
truko daugelį metų. Politiškai kuršiai nebeatsigavo.
Iškilo
nauja jėga - lietuviai, kurie sėkmingai tęsė karą su
kardininkais. Ties Šiausliais lietuviai sutriušino kardininkus 1236 m.
Po to pralaimėjimo kardininkų ordino likučiai turėjo prašyti
pagalbos iš kryžiuočių ordino Rytprūsiuose. Antrą
didelį smūgį ordinui
davė žemaičiai ties Durbe 1260 m. Ordino pusėje
turėjusieji kariauti kuršiai iš mūšio pasitraukė.
Ordino pavergtosios kiltys - pietiniai kuršiai, sembai, varmai, notangai ir
žiemgaliai - išsilaisvino. Prūsų sukilimas išvadavo
daugelį prūsų pilių. Tačiau palaipsniui ordinas stiprėjo.
Jam pagalba plaukė iš visos Europos. Lengvai sekėsi ordinui
surinkti daugiau jėgų, kai jos buvo verbuojamos šūkiu "Į
kovą prieš Baltijos pagonis". Prūsai ir kuršiai
neatsilaikė prieš apgaulę - po kryžiaus ženklu
paslėptą nuodingą kardą. Nuo 13 a.
pabaigos prūsai ir kuršiai nebesudarė ordinui pavojaus; jo
kova nukrypo prieš konsoliduotą lietuvių jėgą. Taip
baigėsi vakarinių baltų kilčių laisvė.
Dėl
germanų veržimosi į rytus ("Drang nach Osten") žuvo
pačios gyvybin-giausios baltiškos kultūros šakos - prūsai
ir kuršiai. Jos neabejotinai buvo
visos baltų
3
pav. Pietų rytų Pabaltijo kapinynų su
Romos monetomis paplitimas
šeimos
kultūros centras per tris tūkstančius metų. Jos buvo baltų
kultūros vartai į pasaulį, pro kuriuos baltai rišosi su
svarbesniaisiais vidurio ir pietų Europos centrais. Nuo 13 a. baltų
šeimos kultūros centras persikėlė į rytus - į
Lietuvą.